Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.. "Selamat Datang ke Dunia Karya RizHad"

2.21.2009

Resepi dari Khabul, Afghanistan

Haaaaaa… tgk tajuk mcm aku nak bagi resepi dkt korang kan.. ahha... sebenarnya, aku tau sikit2 je.. sbb resepi detail dia aku tak dapat taip dkt sini.. kang tersalah kang, ada yg cuba tak menjadi… aku jugak yg malu..

Korang mesti tertanya2 mana aku dapat resepi dari Afghan nih kan? takkan aku pergi sana @ tengok rancangan memasak program TV Afghan kot.. ha.. ni la yg aku nak story sket dgn semua pembaca blog aku nih.. hari Selasa lepas, aku pergi bersosial lagi dgn Ummi (mak angkat Arab aku tu la..) dekat Al-Nawa.. dkt je dgn Radwa tmpat aku tinggal… apa kiteorang buat kat sana?? Ahhaaa.. kiteorang buat aktiviti MEMASAK… jgn tak caya, aku gi masak dekat dapur rumah family Arab tau.. Aku pergi berdua je dgn Ummi.. Tuan rumah dia nama Mona.. aku panggil Ummi Mona je.. dpt Ummi lagi..heheheh…

Melangkah je masuk ke rumah dia.. fullamak! design rumah dia punya la cantik… besar & luas.. tengok tangga rumah je dah seram.. bukan takut.. tp sebab cantik sangat dan otak ni mula la tertanya2 berapa la duit family Arab ni berabis buat rumah macam tu.. heheh..bz body la pulak..Ummi Mona kata, design rumah dia ni, dia tiru dalam majalah.. hmmm.. patutlah cantik. Pastu, rumah dia banyak kucing siam.. cantik2.. gebu2.. gerammmm.. aku tengok. Ummi Mona nak bagi aku sekor, aku mmg suka la sesangat.. tp hubby aku boleh ke terima? so aku decide, utk lupakan je hasrat nak bela kucing siam tu..

Rumah yg bagaikan istana..
Tengok tu kucing siam dia.. comel tak??

Ok, berbalik pada resepi dari Afghan tadi.. Nama dia ialah "Kableh" iaitu nasi dari air rebusan ikan yang dimasak dgn rempah ratus dan kuah tomato yg dimasak. Ikan apa aku tak pasti la plak.. tp besar la.. 3 ekor.. direbus dulu dgn sedikit bunga lawang, cengkih, lada hitam dan kulit kayu manis…. Air dari rebusan ikan tu dibuat untuk menanak nasi dan beberapa ketul kentang yg dimasak sekali bersama nasi. Untuk kuah tomato plak, tomato dipotong dadu pastu dimasak bersama bawang besar, bawang putih, kulit limau Sunkist?? (biar betul....) dan segala serbuk rempah yg ada…. Ummi aku cakap, masukkan je semua serbuk rempah spt serbuk lada hitam, kunyit, barbeque, rempah kari, rempah sup, bantai je letak semua.. tp semua dlm kuantiti yg sikit la.. kalau letak satu botol, mau jadi maung kuah tomato tu…… Separuh dari kuah tomato yang siap dimasak, disiram atas ikan dan separuh lagi dibubuhnya dalam nasi tadi. Setelah nasi tadi masak, Ummi aku pun bubuh la perwarna kuning yg dipanggil Za'faran atas nasi tu.. untuk tujuan memberikan sedikit warna dan aroma rempah Za'faran pada nasi tersebut. Ikan tadi, dimasukkan pula kedalam oven untuk dimasak sekali lagi supaya kuah tomato tu meresap ke dalam ikan (agaknya lah…)

Anak tuan rumah "Muhammad" dan .... nampak mesra tak kami... heheheh..

Dari pukul 12tghari kiteorang start masak, hinggalah pukul 5 ptg baru la kiteorang balik.. lama kan? sampai hubby aku balik dari kerja terpaksa menumpang dkt rumah bujang dia dulu sebab kunci rumah aku bawak.. haha.. sian hubby aku... Balik je, aku dibekalkan dgn makanan yang dimasak tadi.. punya la banyak.. satu dulang siap dengan salad timun yoghurt. Kableh ni rasa dia ala2 mcm nasi beryani tp berlaukkan ikan masak tomato, tp disebabkan ada perasa Za'faran tadi, hubby aku kata tekak dia tak boleh masuk dgn resepi nih.. tp lapar punya pasal.. bedal je la.. last2 tak habis juga walaupun makan berempat dengan Mail dgn wife dia Kak G.

Ini lah dia Ummi Arab aku...

Kesimpulan yang aku boleh buat dari aktiviti memasak nih, aku dapati kaum Arab ni sukakan makanan yang masam2.. dan kuat rasa rempah dia.. tak tau la apa pendapat org lain.. balik dari rumah Ummi Mona, aku rasa gembira dan terharu dengan layanan yg diberi… kalau ada masak2 lagi, aku nak pergi lagi.. best tau.. diaorang sporting, kelakar dan understanding.. especially Ummi aku.. cayang Ummi.. dan ini mengingatkan aku dkt mak aku.. sayang & rindu sangat dekat Mak aku dekat Malaysia… huwaaaa…….

Dan ini.... ibu, ummi, mama, mummy, mak aku yg tersayyyaaannngg... I miss u mak!

Ok lah, sampai di sini sahaja aktiviti RizHad di Yanbu kali ini.. wait for our next story ya..

5 comments:

LYNN said...

Ha Dida akhirnya..memasak.Dah join kelab mama di Yanbu. anyway safron (lidah org melayu)or zafron(lidah org. arab)memang semua masakan arab ada. Akak nengok tv arab tu semua lauk letak benda tu.Mahal oi!Kat Malaysia masak nasik beryani letak tu (koma-koma) samer kot bendanye.Kasik kuning la.

Baitijannati said...

SALAM DIDA

sronok ye dapat kenal n join xtvt masak2 cmtu..lagi kat tmpat baru...blela share resepi tu..:),

tgok umah kwn ummi angkat dida tu..teringat zaman dulu..pernah le akak msuk umah besau cmtu kt msia, msa tu nak value umah tu...tgganye pun belingkar2 camtu..blom ngn prabut lagi..time tu je market value umah tu dah 2.5k..mrasa la sikit masuk umah datukkk...hhehehe

saja je kongsi cite ngan dida..sronok dapat dgar cite baru kwn2 dsini....:)...ble kongsi sama...

Dida... said...

Salam,

K. Lynn,
Kite ni manalah penah masak nasi beryani.. tgk org masak nasi beryani pun tak pernah.. kalau makan tu terrorlah..heheh..tp kan kak, Za'faron tu mmg lain mcm la rasa dia.. tak sama pun mcm nasi beryani kite..

K. Ila,
Memang seronok.. diaorang tak kisah pun kite nak amik gmbar rumah diaorang.. tp yg peliknya, kalau dekat luar kite tak akan sangka pun yg dalam rumah tu semewah tu.. bila masuk.. tu diaa... umpama wanita arab dkt sini la.. bila dkt luar dia tutup semuanya, tp bila dlm rumah.. habis semua depa tayang.. baguskan mcm tu.. Tp. kalau tengok rumah2 yg dekat area pantai RC tu.. MasyaAllah.. hebat2.. tu belum tau lagi dlm dia mcm mana.. dah rezki diaorang kan...

Zahraa George said...

amboi dida..bukan main dia yer..
dah ada geng mak arab!!hikss..
best kan..belajar cara hidup orang arab...
nnti balik malaysia boleh ar tunjk skill masak arab :P

Dida... said...

Ha.. As.. tu lerr.. kite ni, bknnya friendly sgt.. tp dah jodoh nak jumpa dgn ummi tu.. terima je lah...tp best tau.. boleh tau cara hidup diaorang mcmana..As cubalah bebaik n buat2 ramah dgn jiran2 arab...mana tau As bersalin nnti.. diaorang ble tolong jaga baby As.. heheheh..