Man Ana?
Abiy wa Ummi fi Maliziya. Abiy muallimun fil qaryati wa Ummi sohibatu bakkolatin hunaka. Li thalathatu ikhwatin asma'uhum Nabil, Shakib wa Faris. Li arba'u akhawaatin asma'uhunna, Asmahan, Naqiibah, Liina wa Najiihah. Kulluhum fi Maliziya.
Khallas....
=====+++++======
Dah lama rasa tak kongsi pelajaran bahasa Arab dkt blog ni.... oklah, kali ni.... saya buat satu karangan pendek. Karangan di atas adalah serba sedikit ttg diri saya... Sebenarnya... ni macam karangan bdk darjah satu di sekolah Arab di Saudi.. mcm sekolah dkt Malaysia la.. buat karangan pendek tentang "Diri Saya". Huhh.. susah jugak nak mengarang walaupun ayat2 nak dikarang tu ayat senang.. tp disebabkan ada nahu2 (grammar) yg perlu diikuti.... tu yg jadi susah.... salah sebutan salah bunyi.. makna pun salah... payah juga ya... tp org kata.. we must think positive.. kalau kita selalu fikir susah.. ia akan jadi susah.. kalau kita fikir senang.. InsyaAllah ia akan mudah bagi kita.. tu yg saya mahu praktis kan tu... sbb skrg kelas Bahasa Arab kami dah bercampur dgn budak2 sekolah... ye lah.. sekolah di Arab skang ni kan tengah summer holiday....3 bulan pulak tu... jadi daripada duduk tak buat apa dkt rumah.. ibu2 ni bawa lah anak2 sekali join mak2nya belajar... sekali... lagi terer anak2 ni dari org dewasa da..... Al-Quran & hafazan pun begitu juga.. anak2 muda ni.. lebih advance dr kami yg dah pertengahan umur ni... Rasa tercabar sungguh... Mudah2an Allah terangkan hati kami semua untuk menerima ilmu...
Karangan dkt atas tu sbnarnya homework yg diberi oleh ustazah kpd kami... jadi saya ni saje je lah nak jdkan n3... kot2 ada tukang komen nak komen ayat2 saya ni... kita sama2 belajar la kan... dah nama pun Tholibatun jadidah (student baru) mestilah banyak yg masih kurang lagi... Jadi, sapa2 yg bertanya... saya akan jawab mengikut peringkat kefahaman saya la ya... kalau tanya lebih2 saya surrender dulu lah sbb belum mahir lagi... org kata baru nak mengenal perkataan... tp kalau ada sesiapa yg nak cuba translate karangan kat atas tu dipersilakannnnn... kalau salah saya betulkan.. kalau saya yg salah... kamu betulkan lah... kalau translation kamu betul semua... tak ada hadiah nak bagi tau... cuma pujian je lah sbb kamu berjaya kenali diri saya melalui karangan pendek ini.... :) Next class ada test la pulak.... ustazah kami nak tengok setakat mana kami dah mengusai nahu2 yg diajar... so, kawan2 sekelas saya... jgn lupa study dehh..
Ok kita tutup kisah "Tentang Saya". Dibawah ini ada sebuah firman dari Allah SWT dan beberapa sabda Rasulullah SAW yg ingin saya kongsikan bersama....
Firman dari Allah SWT iaitu:
"Nescaya Allah akan meninggikan darjat orang-orang yang beriman diantaramu dan orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat”. (Al-Mujaadilah:11)
Dan Rasulullah juga pernah bersabda:
"Sesiapa menjalani satu jalan untuk menuntut ilmu, nescaya Allah mudahkan baginya satu jalan menuju Syurga."
Kemudian bagi mereka2 yg mempelajari Al-Quran, Rasulullah menerangkan fadhilat & keutamaan yg didapati oleh mereka yg membaca Al-Quran dgn cara yg sebaik-baiknya:
- Diturunkan ke atas mereka ketenangan atau ketenteraman jiwa
- Mereka diliputi rahmat
- Mereka dilingkungi malaikat
- Mereka mendapat perhatian & pujian Allah atau balasan drpdNya kerana mengingatinya dgn membaca & mempelajari Al-Quran.
"Sebaik-baik kamu ialah mereka yg mempelajari Al-Quran & mengajarkan kepada org lain."
Begitulah serba sedikit tentang kebaikan mempelajari ilmu.... dan kepada mereka yg masih muda & mempunyai peluang belajar di peringkat yg tinggi... jgn sia2kan peluang itu kerana tak semua orang diberi peluang yg sama... dan hargailah titik peluh ibu-bapa kita & guru2 kita yg susah payah memberikan kita ilmu daripada kita tak mengenal huruf sehingga kita berjaya ke tahap apa yg kita ada sekarang... Akhir kata....
Apa sahaja ilmu pengetahuan yg mulia yg kita amalkan secara jujur moga akan membawa manfaat kepada kita di dunia ini dan sekiranya ilmu yg kita pelajari kita kongsi dan ada kesinambungan kepada generasi yg akan datang pula..... ia akan membawa pahala kepada kita sebagai bekalan di akhirat nanti... InsyaAllah.... Berilmu & beramal kerana Allah adalah jalan kebahagian.. Itulah yg kita cari...






