Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.. "Selamat Datang ke Dunia Karya RizHad"

12.16.2010

Apa khabar blog ku?

Assalamualaikum w.b.t...

Ohh.. wujud lg rupanya blog kasihrizhad ni rupanya.. ye laa.. yg empunya blog pun blh taip mcm ni.. apa lg kawan2 bloggers kasihrizhad yg lain... tentu ingat saya da menghilangkan diri dari dunia bloggers... apa taknya... semenjak saya mengandung 6 bln sehingga la baby saya sekarang da nak masuk 3 bln .. saya langsung tak jenguk blog saya... nak kata bizi.. memang la bizi sangat... sejak ada anak nih.. masa utk diri sendiri pun rasa kurang sangat... tp Alhamdulillah.. kebahagiaan berumahtangga rasa lebih bermakna semenjak lahirnya si permata hati ini....

Ada kisah suka.. duka sepanjang pengalaman saya semenjak bergelar ibu ini... suka kerana saya selamat melahirkan seorang bayi lelaki yg sihat dan comel... yg diberi nama Abdul Rahmaan... anak ibu dan ayah ini lahir ke dunia pada 22 Sept 2010 dengan berat 3.62kg... semangatkan? Alhamdulillah.. syukur kepada Allah kerana saya dan baby tidak mengalami sebarang complication walaupun terpaksa bersalin secara operation..
Memperkenalkan... Abdul Rahmaan... cahayamata kesayangan saya.. masa ni baru berusia 4 hari


Ohhh... Kisah duka pula apabila ayahnya hanya sempat bersama anaknya selama 19 hr sahaja.. dan kini kami berjauhan lagi buat sekian kalinya.. huk huk huk.. sedih, rindu... perpisahan kami pd kali ini lebih terasa dengan kehadiran cahayamata kami.. lebih2 lagi buat ayahnya yg berada di Arab Saudi... yg hanya dpt menatap gmbar dan video anaknya sahaja... sabar jelah ye ayahnya...

Wajah2 anak ibu sewaktu usia 1 bln...

video

Abdul Rahmaan dah 2 bln lebih.. 22hb ni.. masuk la 3 bln.. comel tak? :)

Oh ya.. bila da ada baby ni.. mungkin saya akan menjadi blogger yg tak aktif dan mungkin selepas ni posting saya pun pendek2 je... maaf ye kawan2... masa saya agak terhad.. banyak perkara lagi yg perlu saya sesuaikan semenjak menjadi ibu ni.. doakan lah supaya saya dan anak dapat menjalani hidup dgn sempurna walaupun ketiadaan suami di sisi.. ini adalah satu lagi cabaran di antara banyak cabaran yg terpaksa saya lalui... walaupun begitu.. hidup harus diteruskan...

Ok.. jumpa lagi.. di waktu yg tak pasti bila.. InsyaAllah.. moga bertemu lagi..

Wassalam..

6.18.2010

Misteri Alam...Misteri MilikNya..

Salam Pagi Jumaat..

Hujan yg menyimbah bumi milik Allah di pagi hari membuatkan aktiviti yang saya rancang pagi ini menjadi tergendala... konon nak pi servis kereta lah.. nak cuci kereta lah.. nak pi bank lah.. baju yg dah sebakul tak basuh tu pun tak berusik.. tapi takpe.. ada hikmahnya... hujan rahmat membawa berkat.. masa yg terluang ni dpt juga saya update blog.. walaupun tak seaktif mcm dulu... tp ada la juga cerita walaupun ceritanya takde la menarik.. cuma banyak cerita2 tentang diri sendiri...

Tengahari ini saya memenuhi jemputan rakan lama di tempat kerja lama saya untuk makan tengahari bersama... sekian lama merancang.. baru hari ni dapat tertunai.. apa menunya? haaa.. Laksa Johor.. dah lama saya nak makan sejak awal mengandung lagi.. sekarang dah hampir nak masuk 7 bln.. baru la dapat dipenuhi kehendak tekak ni.. sebenarnya, bukan mengidam sangat pun.. kalau tak dpt makan pun rasanya tak effect apa2.. cuma teringin je.. teringin dengan mengidam tu tak sama ke? hihihi.. terima kasih Kak Norah kerana susah payah arrange lunch hari ini.. :)

Saya juga ada terima undangan majlis kenduri doa arwah di Melaka dari keluarga belah suami hari minggu ini.. hampir semua ipar2 dan saudara mara saya pergi.. tp memandangkan keadaan perut yg semakin membesar dan ketidakselesaan saya berjalan jauh ditambah lagi dengan ketiadaan suami di sisi.. saya mengambil keputusan untuk tidak pergi.. Harap keluarga di sana memahami keadaan saya dan tidak berkecil hati... InsyaAllah jika umur panjang kita jumpa Syawal nanti..

Habis cerita tentang makan dan kenduri.. ada cerita lain yg ingin saya tarik perhatian pembaca sekelian.. iaitu tentang misteri bau wangi.. hmmm.. orang tua2 kata kalau terbau apa2 especially waktu malam.. jangan tegur... perkara ni berlaku hampir setiap hari di laman dan ruang tamu di rumah mak saya.. hari ni masuk hari yg ke-4... mak saya kata bau tu mungkin dari salah satu pokok yg dia tanam... tapi takde satu pun pokok mak saya yg berbunga.. pokok jiran rumah sebelah pun takde yg berbunga... saya nak percaya benda2 misteri ni pun... tak pasti.. tp makhluk halus tu memang ada... dia juga adalah makhluk Allah juga.. cuma kita tak nampak dengan mata kasar je.. malam kelmarin... adik saya terdengar satu ketawa halus di belakangnya masa dia tengah sidai baju waktu malam.. pucat muka dia berlari masuk dlm rumah... hiii.. meremang bulu roma dibuatnya... semenjak hari tu.. kami adik beradik tak berani nak lepak2 dekat ruang tamu seorang diri bila malam menjelma.. Untung la kami terbau yg wangi.. kalau terbau benda busuk.. lagi haru dibuatnya..
Ya Allah... lindungilah kami sekeluarga dari makhluk jin dan syaitan yang berniat jahat... dan peliharalah kami dari sifat hasad dengki manusia...

Ok lah semua.. kita tinggalkan dulu kisah misteri ini.. hujan dah mula reda.. saya nak sambung kerja2 saya yang tergendala sebentar tadi.. sebelum itu.. ingin saya berkongsi tentang sebuah nasihat dari Luqman Hakim yg dipetik dari sebuah buku yg dikarang oleh Abu Afiqah yg berbunyi...

"Wahai Anakku, ketahuilah sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak manusia yang karam ke dalamnya. Bila engkau ingin selamat agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan sampan yang bernama TAKWA, isinya adalah IMAN dan layarnya ialah TAWAKKAL KEPADA ALLAH"

Moga kita sentiasa bertawakkal kepada Allah dalam apa jua urusan yg kita lakukan.. kerana bergantung harap hanya semata2 kepada Allah adalah yg sebaik2nya daripada kita bergantung kepada perkara2 lain yang boleh merosakkan akidah dan mendatangkan syirik...

Wallahualam bissawab..

6.09.2010

Bukan Mudah...

Salamun alaik..

Kita bersua lagi.. n3 kedua after my recent comeback... tajuk kali ini sengaja saya pilih kerana itulah yang sering bermain difikiran saya semenjak 2 menjak ini... ya.. BUKAN MUDAH.. setelah sekian lama menyepi.. kini utk kembali aktif semula agak mengambil masa dan mengambil kira mood dan situasi yang seringkali berpihak kepada perasaan kurang semangat.. huhu.. mengapa ini terjadi? adakah kerana saya berbadan dua? ataupun kerana sudah kekeringan idea? ataupun tiada cerita menarik utk dikongsi bersama? sememangnya BUKAN MUDAH utk maintain sebuah blog jika semangat itu semakin pudar.. mungkin itulah masalah yg sedang saya hadapi kini.. Harap2 sahabat2 blogger saya dapat memahaminya...

Mencoret sesuatu utk tatapan ramai memang BUKAN MUDAH seperti yang disangka... tersilap gaya bahasa akan membawa kesan buruk kepada penulis... banyak contoh yang kita boleh lihat sebelum2 ini... statement2 berani dari segelintir penulis blog akhirnya membawa padah pada diri mereka... itu yang saya khuatir.. sebab itu, saya lebih senang utk berkongsi tentang cerita saya.. dan sedikit ilmu yang saya ketahui agar kita sama2 dapat manfaatnya... sekiranya saya ada tersilap kata atau info yang ditulis di sini ada kekhilafannya.. di harap kawan2 dapat la menegur saya dan InsyaAllah.. semuanya saya akan terima dengan hati yg terbuka...

Ok... mesti ramai yang tak tahu lagi yg kini saya sudah pun kembali ke Malaysia setelah setahun saya berhijrah ke Saudi... kepulangan saya ini membawa makna yang amat besar buat diri saya... iaitu.. saya ingin melahirkan permata sulong saya di tanahair saya yang tercinta ini.. ramai juga yang mencadangkan agar saya bersalin di Saudi.. untung2 dapat iras2 muka anak arab dekat sana.. hihi...ye ke? lagipun ramai teman2 saya di sana telah pun selamat dan akan bersalin di sana.. tetapi, kata hati saya kuat untuk pulang ke Malaysia... Mungkin ramai yg berpendapat di mana2 pun sama juga... Biarlah.. saya lebih selesa utk pulang bersalin dan menghabiskan masa berpantang bersama ibu saya yg banyak pengalamannya itu.. dan setelah berfikir panjang... keputusan yg saya ambil ini adalah untuk kebaikan saya dan bayi saya juga..

Pilihan yang telah dibuat seringkali menuntut sebuah pengorbanan... Ya.. pengorbanan berjauhan dengan suami sekali lagi.. Sebelum ini saya pernah berjauhan dengannya selama 6 bulan.. kali ini mungkin lebih lama... kebarangkalian suami saya dapat pulang semasa kelahiran bayi kami nanti amat tipis sekali.. huhu.. baru saya tahu cabaran mengandung semasa ketiadaan suami... semuanya harus dilakukan seorang diri.. menangani persepsi orang sekeliling dan mcm2 lagi.. saya bermohon agar Allah swt permudahkan segala urusan saya baik semasa mengandung dan apabila akan melahirkan nanti... dan harap2 DIA juga permudahkan segala urusan suami saya diperantauan untuk mencari rezki buat kami dan anak yg bakal lahir ini.. Buat suamiku: Maafkan saya kerana terpaksa berjauhan denganmu... moga pengorbanan kita ini membawa seribu hikmah dan menguatkan lagi kasih sayang di antara kita.. InsyaAllah.. Amin..

I think that's all for now.. InsyaAllah, jika hayat masih dikandung badan dan masih diberi peluang untuk bercerita di sini.. saya akan bertemu kalian di ruangan maya ini lagi.. saya harus berhenti di sini kerana ada monthly checkup di klinik hari ini dan saya perlu membuat sedikit persediaan... dan.. buat sekian kalinya... saya akan pergi sendiri tanpa ditemani sesiapa... huhu.. sedihnya... sesungguhnya ini memang sesuatu yg BUKAN MUDAH... dan moga dipermudahkanlah hendaknya...

5.30.2010

Dida Return.. (^_^)

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah wa syukrillah atas segala nikmat yg dikurniakan olehNya sepanjang hayat ini.... kini Dida kembali lagi utk mewarnai dunia blog kasihrizhad yg sekian lama sepi sesepi sepinya... bukan lupa, bukan tak ingat.. tapi halangan demi halangan membuatkan saya tidak berkesempatan untuk menjengah teratak ini yg telah hampir 7 bulan telah hilang serinya..

Ampun & maaf diminta kepada kawan2 blogger yg setia menanti update dari saya terutama Liza, LoL, kak Atie, Kak Ummumishkah dan ramai lagi sahabat2 yg lain yg saya tak sebutkan di sini... InsyaAllah, jika semangat saya utk terus menukilkan sesuatu di blog yg tidak seberapa ini masih membara seperti dulu... saya akan tetap bersama kalian utk berkongsi ilmu, kisah suka duka dan pengalaman yg boleh dijadikan pengajaran dan pedoman... cuma saya tidak pasti samada blog saya ini masih ada yg sudi membacanya atau tidak.. maklum la.. bila sudah menyepi sekian lama... pasti ramai yg sudah lupakan saya...

Saya rasa tentu ada sahabat2 yg ingin mengetahui perkembangan terkini saya... hmmm.. ada ke?? Ada ke.. takde ke.. saya tetap ingin mengabadikan luahan rasa saya di sini... Dengan senang hatinya saya ingin berkongsi kegembiraan saya dengan kalian bahawa kini saya sudah pun berbadan 2... ALHAMDULILLAH.. penantian selama 4 tahun berakhir juga berkat kesabaran saya dan suami... serta doa tulus kami, keluarga serta sahabat2 tersayang.. dan di saat saya menulis blog ini.. kandungan saya sudah pun berusia 25 minggu.. (6 bln++)... :-)

Kegembiraan yang tak mungkin terucap dengan kata2... hanya Allah SWT sahaja tahu betapa hambaNya ini amat bersyukur dengan ketentuan dan rezeki yang dikurniakan olehNya ini... dan berharap agar bayi di dalam kandungan ini berada di dalam peliharaanNya dan selamat lahir ke dunia bila sampai waktunya nanti... doa2kan lah ye..

Ok lah.. saya rasa memadailah setakat ini dulu... wanita mengandung mmg tak tahan duduk lama2.. pinggang akan cepat terasa sakit dan perut akan mula mengeras... jd bagi la saya chance utk berehat ok... Terima kasih kerana masih sudi membaca.. walau siapa pun anda.. di mana anda berada.. saya tetap hargai anda.. jumpa lagi di lain masa..

Salam penuh kerinduan dari saya khas buat sahabat2 saya di luar sana.. moga silaturrahim ini bertaut kembali... Wassalam...

11.08.2009

Catatan sebelum berangkat...

Bismillahirrahmanirrahim..

Syukur Alhamdulillah kerana hajatku yang satu ini bakal menjadi kenyataan... tanpa perancangan awal.. tanpa disangka dan tanpa diduga... Allah SWT telah memberi peluang ini dalam keadaan kudrat dan tenagaku masih muda.. syukur padaMu Ya Allah di atas 'jemputan' paling istimewa ini... Hampir sebulan sebelum keberangkatan... tidur malamku sering tidak lena... pelbagai perkara menerjah di ruang ingatan.. menggamit pelbagai perasaan bercampur aduk... gembira, teruja, terharu, takut, berdebar2... dan yang pasti suatu perasaan yang tak dapat saya gambarkan di sini menguasai segalanya...

Perjalanan ini adalah perjalanan pertama kali.. perjalanan bersejarah.. dan perjalanan paling bermakna dalam kisah hidupku... perjalanan yang bukan sahaja membawa jasad.. tetapi perjalanan yang mendambakan seluruh kekuatan jasmani, rohani serta emosi diriku....tersilap langkah.. tidak bermaknalah perjalanan itu... hanya kepenatan dan kecelaruan jiwa yang akan dibawa pulang.. Astaghfirullahalazim.. minta2 dijauhkan... saya pasti.. semua yang akan menghadirkan diri dalam perjalanan ini pasti ingin mendapat apa yang dihajati... begitu juga saya..

Apakah kami tahu apa yg dihajati itu diperkenankan olehNya? tidak... semuanya atas urusan Allah yang Maha Kuasa... kita akan menyedarinya apabila kita dapati diri kita berubah kpd yg lebih baik dari sebelumnya.. dan amal soleh kita akan bertambah banyak dari semasa ke semasa....
dan sekiranya setelah kita pulang diri kita masih sama sahaja seperti sebelum2 ini... Wallahua'lam.. hanya Allah yg Maha Mengetahui.. kita hanya mampu berdoa dan berusaha agar semuanya akan berakhir dengan baik hinggalah ke akhir hayat kita nanti...

Niat itu adalah penentu segalanya.. niat kita dalam perjalanan ini haruslah diluruskan kepada yang hak.. iaitu.. KERANA ALLAH... bukan kerana sesiapa.. bukan kerana nama.. bukan kerana pangkat.. bukan kerana pujian atau sanjungan dan juga bukan kerana tidak mahu rasa ketinggalan... itu semua akan menjadi suatu perkara yg sia2 sahaja.... dan itulah yang saya cuba terapkan dalam hati ini.. hidup & mati ku adalah kerana Allah... dan disebabkan itu... saya memilih untuk menyertai perjalanan ini walaupun tanpa ditemani suami dan keluarga yg lain.. Ini sahaja pilihan yg saya ada ketika ini dan saya hanya bertawakkal kepada Allah.. Mungkin ini adalah ujian pertama yang Allah berikan utk saya.. Dalam hati ini sudah berkata2.. adakah saya akan kuat menahan rempuhan lautan manusia seorang diri? Adakah saya akan berdiri kukuh di dlm kesesakan jutaan umat tanpa ditemani suami? Di harap sahabat2 yg menyertai perjalanan ini akan banyak membantu agar saya tidak akan merasa diri ini keseorangan... Hanya pada Allah sahajalah saya bergantung harap ketika itu nanti agar DIA lindungi diri saya dan sahabat2 saya dan dipermudahkan segala2nya hingga ke akhirnya...

Tetapi....... Jika sudah tersurat ini adalah perjalanan saya yang terakhir... saya terimanya dengan Redha.. dan semestinya Ya Allah.. sebelum itu, Engkau bersihkanlah diriku ini dari segala dosa-dosa.. Terimalah segala amalanku... ampuni lah diriku.. terima lah taubatku Ya Rabb.. agar kembalinya diriku ke sisiMu nanti adalah sebagai hambaMu yang beriman dan bertakwa serta mendapat tempat yang mulia di sisiMu....

Dan tidak lupa.....

Ucapan buat Mak & Abah serta kaum keluarga yang jauh di Malaysia... Maafkanlah segala kesalahan diri ini semenjak saya kecil hinggalah kini... halalkan segala makan minum serta air susu dari Mak yang telah membesarkan diri saya... terima kasih atas segala pengorbanan mak dan abah yang amat banyak pada saya... restuilah perjalanan anakandamu ini.. iringilah doa yang berpanjangan sepanjang saya di sana nanti... InsyaAllah jika diizinkan saya akan kembali lagi ke pangkuan kalian semua... kerana itulah saat yg paling saya rindukan sentiasa ketika di sini...

Buat suamiku tersayang... redhamu adalah redha dari Allah... hanya itu yang saya impikan sepanjang menjadi isteri... Kemaafan yg tulus darimu saya pinta atas segala kesalahan agar perjalanan ini nanti diliputi ketenangan.. Terima kasih suamiku kerana menghadiahkan perjalanan yang paling bermakna ini... walaupun ianya tanpa kehadiran dirimu... saya tetap hargai dengan setulus hati... Andaikata, kita tidak bertemu lagi selepas ini.. berdoalah agar kita akan dipertemukan lagi di dalam keadaan yg baik di 'sana' nanti... InsyaAllah..

Buat sahabat2 di mana jua anda berada..... semua manusia tidak pernah terlepas dari membuat kesilapan.. walaupun sekecil2 kesalahan sekalipun.. maafkanlah diri saya... bersihkanlah segala prasangka di dalam diri kita... tidak senyum bukan bermakna saya sombong.. tidak menegur bukan bermakna saya lupa... mulut terlanjur kata.. anggaplah ia suatu gurauan dan tiada langsung berniat buruk di dalam hati ini.. hanya Allah SWT sahaja yang tahu isi hati seorang insan yang bernama Dida ... dan oleh kerana itu, saya telahpun maafkan kesalahan sesiapa sahaja yg mengenali diri saya... saya ingin pergi dalam keadaan hati saya bersih.. dalam keadaan hati saya tenang.... jadi terimalah kata maaf dari saya ini... halalkan lah segala2nya.. biar walau saya pergi untuk selama-lamanya pun... saya tidak lagi meninggalkan kesan buruk dalam hati kalian....

Akhirulkalam sebelum saya berangkat... belanjalah harta yang ada ke jalan Allah... dan jagalah akidah dan suburkanlah takwamu dalam menjunjung agama ISLAM...

Selamat Menyambut Hari Raya AidilAdha.. dan selamat menjalani Ibadah Korban....

Dengan rasa rendah dirinya hambaMu ini memohon dan berdoa....

"Ya Allah.. permudahkan lah segala urusan dan sempurnakanlah Ibadah Haji ku.. kurniakanku kesihatan yang baik dan tenaga yang banyak sepanjang di sana.. hindarilah diriku dari perbuatan yang lagha dan akhlak yang tercela.. jagalah tuturkata ku dari perkataan yg sia2.. Jauhkan lah diri ku dan para Jemaah lain dari sebarang malapetaka.. kurniakanlah ketenangan dan tingkatkanlah kesabaran diriku.... terimalah taubatku... terimalah segala amal ibadah yang akan ku lakukan di tanah suciMu nanti Ya Allah... Amin.."

Labbaikallah.. Hummalabbaik.... Aku sahut panggilan Mu Ya Allah....

11.06.2009

Update Pertama dr Rumah Baru



Salam.. Selamat Hari Jumaat..

Bersiaran dari Al-Bathnah... Yanbu, Saudi Arabia...

Urusan pindah rumah telah selesai.. Alhamdulillah, semuanya dipermudahkan dari awal hingga akhir.. kami mendapat bantuan dari seorang hamba Allah iaitu seorang sahabat suami saya yang berbangsa Arab.. dari urusan mengangkat barang dan urusan pengangkutan semua dianggap ikhlas... tiada bayaran dikenakan.... kalau diikut2 rate pengangkutan di sini.. satu trip sahaja dah SR300... Syukur Alhamdulillah atas bantuan yang Allah berikan melalui insan yang berhati mulia ini... Semoga Allah SWT sahaja yg dapat membalas budi baik beliau di akhirat nanti...

Untuk pengetahuan.. since pindah hari tu.. baru 3 hari ni rumah baru saya dilengkapi dengan kemudahan internet... seperti yang sudah dijangka... talian internet di rumah baru ini agak lembab.. mungkin sebab tersalah pilih service provider ataupun memang kawasan perumahan ni memang coveragenya tak berapa bagus berbanding dengan kawasan rumah lama saya di Ar-Radwa dulu... overall saya memang agak kecewa sebab byk internet surfing & downloading activity saya terbatas dek kerana kelembapan dan selalu disconnected.... gara2 ini juga saya tak dpt nak download gambar di dalam blog saya... membuat urusan banking.. apatah lg utk mengunjungi ke blog teman2... huh... mmg betul2 menguji kesabaran saya ketika ini....

Itu masalah internet yg tidak berkesudahan... dan sila lah jangan risau sekiranya saya sudah lama tidak update selepas ini kerana selagi masalah ini berpanjangan... selagi itu saya kurang bersemangat utk update.... dan yg pastinya.. I'm no more homesick.. :) saya dah boleh sesuaikan keadaan saya di Yanbu ini dengan kehidupan yang bakal mendatang... semuanya saya berserah dengan ketentuan Allah SWT... dan saya berharap teman2 di Malaysia dan di mana jua anda berada tidak jemu utk menanti cerita dan info terbaru dari saya especially tentang musim haji nanti..... InsyaAllah, jika diberi kesempatan, kesihatan dan dipermudahkan olehNya....

Sebelum berundur diri... sedikit penyucian jiwa / hati untuk para bakal jemaah haji untuk dikongsi bersama:-

  1. Yakin & mempunyai aqidah yang sahih
  2. Ilmu / Kefahaman tentang Islam
  3. Pelihara solat 5 waktu
  4. Sentiasa menghabiskan masa dengan Tafakkur & Zikrullah
  5. Sertai Qiamullail
  6. Memberi sedekah samada dengan harta, anggota dan juga lisan
  7. Banyakkan berdoa
  8. Kurangkan gurau senda dan bercakap yang sia-sia
  9. Memperbanyakkan amal kebajikan
Sifat2 terpuji yang harus dipupuk SEBELUM, SEMASA dan SELEPAS menunaikan haji.....

Sabar, Syukur, Ikhlas, Redha, Rajin, Pemurah, INGAT MATI, Bertimbang rasa, Taubat, Amanah, Berjimat cermat, Penyayang, Menepati janji, Tolong menolong & bertanggunjawab....

Sifat2 tercela yang harus dijauhi selama2nya....

Pemarah, Takbur, Riak, Mungkir Janji, Penipu, Pemalas, Mengeji, Bermegah, Bermuka-muka, Mengumpat, Pembohong, Mencerca, Sombong, Kufur Nikmat, Kedekut, Tidak Ingat Mati, Hasad dengki dan Khianat...

Moga akhlak kita semua dihiasi dengan sifat2 terpuji dan dilindungi oleh Allah dari sifat2 tercela...

Sekian, Wassalam...

10.24.2009

Dekat PadaMu.. Itu Destinasiku


Assalamualaikum..

Salam silaturrahim dari bumi Yanbu... bersua kembali setelah hampir sebulan RizHad tidak bersiaran dari ruangan maya ini.... apa khabar sahabat2 RizHad semua? harap semuanya berada dalam keadaan sihat dan gembira selalu....


3 minggu saya berada di tanahair menyulam kisah suka penuh ceria apabila dikelilingi dengan keluarga, sanak saudara & sahabat handai.... dan kini saya telah kembali semula meniti hari2 sepi yang harus dilalui.. suka atau pun tidak.. saya telah pun berada di sini...

Minggu pertama saya bagaikan kapal yang hilang arah tujuan... hati ini mogok dalam diam.. walaupun ekspresi wajah tidak menunjukkan... sungguh lain benar suasana apabila kita dikelilingi oleh kaum keluarga berbanding dengan keadaan sekarang yang harus saya lalui sekali lagi... mungkin kepulangan pertama kali dari perantauan banyak meninggalkan bekas dalam hati ini... dan perasaan ini memang saya tak dapat sembunyikan dari sesiapapun... terima kasih pada suami saya yg sedikit sebanyak telah membuat hati saya terhibur dengan lawak semasanya... kesian dia.. seboleh2 nak buat saya rasa tak boring... tp bila dia pergi kerja.. perasaan bosan itu menghambat lagi... itu baru 3 minggu balik Malaysia.. kalau lama sikit lagi... tak tau la kan..

Status terkini..... saya dan suami sedang sibuk menguruskan hal pindah rumah...kontrak sewa rumah yang kami duduki sekarang dah tamat... esok tinggal ambil kunci.. bersih2 kan rumah.. dan InsyaAllah kalau takde aral Ahad atau Isnin ni kami akan berpindah... kalau dah pindah rumah tu, maklum la kan.. semua serba kekurangan... termasuk lah line internet... jadi ia akan makan masa sikit utk di fix kan.. mgkin paling lama 1 @ 2 minggu baru saya boleh online semula... Harap2 area rumah baru tu signal internet dia bagus... kalau tak, tambah pudar la semangat saya yg sememangnya masih dlm keadaan down lagi ni...

Opp.. cukup-cukup lah tu..... saya harus kuatkan semangat saya sekarang seperti pertama kali saya jejakkan kaki di tanah Yanbu ni... saya harus cari ketenangan yang pernah saya perolehi dulu... kedamaian yang pernah saya kecapi suatu ketika saya di sini.... sesetengah orang mengangap SEPI ITU INDAH... jadi saya akan cuba cari erti keindahan itu di bumi anbia' yg penuh keberkatan ini...

Dan.... Syukur Alhamdulillah kerana DIA masih memberi kesempatan buat diri ini untuk kembali dekat padaNya....

9.26.2009

Takziah buat keluarga JMD (Walangkopo)



Dari DIA kita datang.. kepada DIA kita kembali...

Setulus ucapan takziah diucapkan kepada keluarga Allahyarham Jais bin Md Deros (Blog Walangkopo) ke atas pemergian arwah pada pukul 12.20 mlm hari ini... akibat menderita penyakit kanser paru-paru yang dialaminya lebih kurang 6 bulan lamanya...(correct me if I'm wrong)


Pemergian arwah ke alam barzakh adalah satu ketentuan Allah swt yang menyayangi hambaNya dan diharapkan agar keluarga Allahyarham terutama isteri arwah (Kak Eylla) dan anak-anak kecil beliau bersabar di atas ujian getir ini dan saya pasti seluruh keluarga dan sahabat handai arwah di Malaysia dan juga di Yanbu sangat merasai kehilangan arwah. Sekali lagi semoga Allah swt merestuinya dan menempatkannya di kalangan orang-orang yang beriman & bertakwa. Al-Faatihah


Semoga Allah Subhanahu Wa Ta'ala merahmati roh arwah dan memberikannya kedudukan yang dijanjikanNya...


Mutiara kata sebelum mengakhiri entry kali ini...


"Juallah dunia kamu kepada akhirat kamu, nanti kamu akan memperolehi keuntungan bagi keduanya serentak; dan janganlah kamu menjual akhirat kamu kepada dunia kamu, nanti dia merugikan kamu bagi keduanya serentak"


Peringatan ini buat yang masih hidup.... dan buat diri ku jua yang masih meniti dugaan dan cubaan di dunia yang sementara ini.. moga kita tidak lalai dan terpesona dengan semua tipu daya dan keseronokan dunia......

P/s: ku akan terbang pulang ke Malaysia 28 Sept ini dan dijangka tiba di Lapangan Terbang Changi pada keesokan harinya.... doakan pemergian 'sementara' kami ini agar selamat pergi & selamat kembali.........

**akan bercuti dari berblog hingga tarikh yg tak dapat di pastikan.. mohon Maaf Zahir & Batin