Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.. "Selamat Datang ke Dunia Karya RizHad"

5.19.2009

Ku Mengharap Nur Mu..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani..

1. Bertasbihlah mensucikan nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi
2. Yang telah menciptakan sekelian makhlukNya serta menyempurnakan kejadiannya dengan kelengkapan yg sesuai dengan keadaannya
3. Dan yang telah mengatur serta memberikan hidayah petunjuk
4. Dan yang telah mengeluarkan tumbuh-tumbuhan untuk binatang2 ternakan.
5. Kemudian ia menjadikan tumbuhan yg menghijau itu kering berubah warnanya kehitam - hitaman
6. Kami sentiasa menjadikan engkau (Wahai Muhammad) dapat membaca Al-Quran, sehingga engkau menghafaznya dan tidak lupa
7. Kecuali apa yg dikehendaki Allah engkau lupakan; sesungguhnya Ia mengetahui yang nyata & yg tersembunyi.
8. Dan kami tetap memberi kemudahan kepadamu untuk melaksanakan perkara agama yang mudah diterima oleh akal yang sihat.
9. Oleh itu berilah peringatan kepada manusia dengan ajaran Al-Quran, kalau peringatan itu berguna
10. Kerana orang yang takut melanggar perintah Allah akan menerima peringatan itu.
11. Dan sebaliknya org yang sangat celaka akan menjauhinya.
12. Dia lah org yang akan menderita bakaran neraka yg amat besar azab seksanya.
13. Selain dari itu, ia tidak mati di dalamnya dan tidak pula hidup senang
14. Sesungguhnya berjayalah orang yang - setelah menerima peringatan itu berusaha membersihkan dirinya dengan taat dan amal yg soleh.
15. Dan menyebut2 dgn lidah dan hatinya akan nama Tuhannya, serta mengerjakan sembahyang dengan khusyuk.
16. Tetapi kebanyakan kamu tidak melakukan demikian, bahkan kamu utamakan kehidupan dunia
17. Padahal kehidupan akhirat lebih baik dan lebih kekal.
18. Sesungguhnya keterangan2 yg dinyatakan ini ada disebutkan di dlm kitab2 yg terdahulu.
19. Iaitu kitab2 Nabi Ibrahim dan Nabi Musa.

(Surah Al-A'laa)

Alhamdulillah... syabas buat Malaysian di Yanbu kerana sentiasa mencari peluang utk mengisi masa yg terluang dgn xtvt2 yg berfaedah... baik untuk anak2, bapa2 dan tak kurang juga ibu2... syukur kerana kaum ibu dan anak2 telah didatangkan dengan seorang Ustazah dari Tunisia dan Ustaz2 dari University Madinah untuk membimbing dari segi pembelajaran bhs Arab, Pembacaan Al-Quran dan kini... beralih pula ke fasa baru iaitu xtvt hafazan surah2 dari Al-Quran..

Aku percaya.. kalau kat Malaysia.. kalau takde xtvt mcm ni.. mmg jgn harap la nak buat.. aku ckp pasal diri aku.. tak tau la kalau org lain ye... aku ni, mmg nak kena ada org suruh bab2 menghafaz surah ni... kalau tak suruh.. x jalan... lain la kalo kat sekolah dulu.. bila ada ujian atau pekse subjek Agama Islam je.. baru nk hafal... ni dah berbelas tahun tinggalkan alam sekolah... mmg bercinta laaa... lain la kalau suruh baca je... laju la sket... kalau suruh hafal.. tergagap2 la jawabnya..ayat2 lazim yg pendek2 tu.. biasanye baca dlm solat je laa.. kalau ayat panjang.. mmg liat betul nk mengingatnye.... Ya Allah.. lihat lah.. betapa jahil dan lalainya hambaMu ini selama berbelas2 tahun... Aku insaf.

So, moral of the story.... mengaji Al-Quran itu hendaklah berguru sekiranya kita belum mahir... tak boleh main hentam kromo je.. lintang pukang panjang, pendek.. baris & tajwidnya.. selama ni, kita mcm confident je bila baca... bila ada guru dpn mata.. baru la tau.. rupa2nya.. byk jugak kelemahan & kesalahan yg kita sendiri tak sedar.... bila dah salah baca.. tanpa kita sedari juga.. kita telah menukar makna ayat Al-Quran itu... wahhh... itu sudah salah besar!! menukar ayat2 Allah... Nauzubillah... Lepas dah blajo ngaji tu.. ambil la inisiatif utk menghafalnya.. kalau x dpt semua.. sikit2 pun jadi lah... buat bekalan kita di akhirat nanti... jd usaha kita ini tak akan sia2 walau sedikit pun.. malah akan membantu mnmbahkan berat amalan kita di hari perhitungan di alam mahsyar nanti... so apa tunggu lagi... kematian tidak mengenal usia.. bila2 masa saje malaikat akan menjemput kita.... peringatan ini khas utk diri sendiri, keluarga & kawan2 ku di mana jua berada.....

Ok lah, kat atas tu.. aku kongsi makna surah Al-A'laa yg telah dihafal dgn jayanya oleh kaum2 ibu di Yanbu... MUMTAZ!... hafal2 juga... makna pun kena tau juga ya..... baru lah ada feel......

Next assignment .. Surah At-Taariq... Ya Allah Ya Tuhan Kami.. terangkanlah hati kami untuk mempelajari ayat2Mu... Amin...

2 comments:

u. Masyitah said...

salam..ya tul tu dida.ngaji Quran ni elok ada gurunya.tak leh pakai hentam keromo je.ingat lagi saya tebal sungguh lidah nak sebut dhod payahnya...sampai tok guru yang ngajor nagaji di kampung tension.he he

Dida... said...

Wslm.. Terima kasih ya Masyitah krn sudi datang blog saya dan beri komen di sini..

Saya ada masalah utk sebut 'ain' bila dia jadi 'ak'... sure kena tegur dgn ustazah.. dkt Arab ni.. lagi lain cara sebutan dia.. kita ingat dah betul la apa yg kita sebut selama ni.. ternyata.. salah rupanya... huhu..