Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.. "Selamat Datang ke Dunia Karya RizHad"

8.24.2009

Secebis Pengalaman di Awal Ramadhan..



Assalamualaikum.. apa khabar semua sahabat2 saya hari ini? bagaimana dengan ibadah puasa kalian yg akan memasuki hari ke - 4 ? Alhamdulillah.. moga semuanya berjalan lancar dan dianugerahkan kesihat
an dan keimanan yg tinggi untuk terus kuat menempuh ujian yang maha hebat di bulan yang mulia ini.. Pada entry kali ini, saya ingin berkongsi pengalaman saya berpuasa di Tanah Haram, Masjidil Nabawi... Ikuti kisah ini.. yang baik itu sesungguhnya datang dari Allah SWT dan segala puji-pujian hanya layak dipersembahkan kepadaNya...

Suasana di Masjidil Nabawi (gambar di ambil sebelum bulan puasa)

Syukur tidak terhingga dipanjatkan kesyukuran kepada Allah SWT kerana dengan izinnya diri ini dapat menikmati suasana berpuasa di rantauan yg berbeza sama sekali dengan suasana di negara sendiri.... dan sudah tentu, berpuasa di mana2 adalah sama sahaja bergantung kepada penerimaan dan penghayatan individu masing-masing.... bagi saya, pengalaman berpuasa di sini.. walaupun makanan berbukanya tidak lah semeriah di Malaysia... namun di sini mempunyai nilai kerohanian dan keagamaan yang cukup tinggi... yang mana penghayatan di bulan Ramadhan itu sungguh dirasai... dan ini adalah puasa pertama saya di negara padang pasir.. dan awal Ramadhan di sini.. Alhamdulillah, saya berpeluang menunaikannya di Madinah Al-Munawwarah dan menetap di sana selama 3 hari 2 malam...

Ini lah hotel yang saya selalu duduk bila menginap di Madinah.. Dekat dgn masjid, selesa & berpatutan harganya..

Apa yang ingin saya kongsikan di sini ialah sifat manusia yang berlumba-lumba utk memberi sedekah (especially makanan utk berbuka) kepada para jemaah di Masjidil Nabawi... selepas solat asar.. sudah kelihatan kain safrah di bentang di pekarangan masjid.. dan pelbagai makanan dihidangkan spt nasi briyani, roti, buah-buahan, tamar dan macam2 lagi .... dan di sini kita boleh lihat seawal pukul 5 ptg.. sudah ramai yang bersila di hadapan makanan... MasyaAllah.... itu yang di luar masjid.. yang di dalam masjid.. walaupun menunya hanya sebuku roti, yogurt masam (laban) dan tamar... namun saya dan jemaah2 umrah dari Malaysia, Palestin, Turki dan Saudi begitu berselera sekali makan... (tak semua yg boleh terima... ada juga yg tak biasa makan mcm tu..) Tp bagi saya.. ianya adalah suatu pengalaman yg manis kerana terasa benar semua umat Islam di dunia ini adalah bersaudara.. tak kira warna kulit dan bangsa... sungguh mesra walaupun masing2 kurang faham apa yg dituturkan...

Cantik kan payung besar ni..

Berterawikh di Masjidil Nabawi adalah suatu peristiwa yang terindah di dalam hidup saya setakat ini... (belum berpengalaman lagi berterawikh di Masjidil Haram, InsyaAllah.. satu hari nanti)... Sememangnya suara imam Masjidil Nabawi sungguh indah melantunkan bacaan surah2 dari Al-Quran.. sehingga tak terasa 20 rakaat sudah berlalu.. dan 2 malam saya di sana.. Terawikhnya tamat lebih kurang pukul 11 malam.. Saya paling nantikan solat witir di akhir terawikh kerana ada bacaan doa Qunut... Di sini setiap hari akan dibacakan dengan doa qunut di akhir solat witir.. berbeza pula di Malaysia, di mana doa Qunut hanya akan di baca pada malam terakhir terawikh... Keistimewaan Doa Qunut yg dibacakan di sini ialah ... kita akan mendengar Imam Masjid Nabawi membaca doa Qunut yang agak panjang dengan penuh perasaan sehingga tersedu-sedan beliau menangis... dan para jemaahnya begitu menghayati dan bersemangat mengaminkan doa tersebut... memang betul2 meresap di dalam jiwa bagi sesiapa yang mendengarnya.... kepada sesiapa2 yg ingin melalui pengalaman2 ini, ikutilah pakej umrah di bulan Ramadhan.. InsyaAllah, anda akan lalui pengalaman yang sungguh berharga ini dan sudah tentu sungguh besar ganjarannya di sisi Allah SWT....

Suasana di Masjidil Nabawi di waktu malam (gmbar di ambil sebelum bln puasa)

Kami bertolak pulang selesai solat Zohor di hari yg ke-3 kerana hubby saya akan masuk kerja pada waktu malam tersebut... jadi tak berpeluang la saya ingin melihat ramai Pak Arab yang akan tahan kenderaan di sepanjang jalan semata2 untuk agihkan makanan berbuka... menurut hubby saya... aktiviti tersebut berlaku selalunya selepas solat Asar di beberapa jalan di Madinah.. hai.. untunglah para2 musafir di Arab Saudi ni.. kerana mereka sentiasa murah rezeki dengan makanan ketika bermusafir di bulan Ramadhan... di Musolla yg berdekatan dgn rumah saya pula... setiap jemaah akan di beri air minuman sebotol... sepanjang pengalaman saya berterawikh di Malaysia, saya selalu je bawa air minuman sendiri dari rumah.. tak pernah lagi terjumpa air minuman di susun di setiap saf seperti di Musolla tersebut.. ini menunjukkan bahawa, bangsa Arab di sini amat memberatkan amalan sedekah di bulan Ramadhan dan menjaga kebajikan jemaah2 terawikhnya.. saya rasa rakyat Malaysia pun tak ada kurangnya.. lain tempat, lain pula cara orang yang ingin bersedekah... betul tak?

Tapi.. ini merupakan sesuatu yang menarik dan bagus untuk dicontohi sekiranya belum terdapat lagi di Malaysia... bayangkan.. kita dalam perjalanan pulang dari kerja.. ada la Hamba Allah yang dermawan mengagih2kan ayam golek ke... nasi ambang ke.. kat tepi jalan... tp janganlah di jalan2 yg sibuk... tak pasal2 dapat publisiti.... dapat publisiti takpe lagi... kalau dapat saman kerana menyebabkan kesesakan jalan raya? Ha.. sape yang susah? Ataupun... pilih satu masjid atau surau yg berdekatan dgn rumah kita.. sponsor air mineral utk jemaah2 terawikh.. besar pahalanya tu krn pahala bersedekah di bulan Ramadhan berlipat2 kali gandanya... ini hanyalah satu cadangan yg mudah utk diikuti.. Anda boleh cari cara lain yg sesuai untuk bersedekah.. janji caranya betul, dan tidak tersasar dari niat untuk bersedekah kerana Allah...

Begitulah beberapa pengalaman yg saya lalui yg boleh kita jadikan teladan.. Marilah kita perbaiki segala kekurangan dan kelalaian akhlak kita sebagai hamba Allah, karena tidak mustahil Ramadhan tahun ini merupakan Ramadhan terakhir yang dijalani oleh hidup kita. Maka, jangan lah ia disia-siakan.

Sekian sahaja secebis pengalaman saya di awal Ramadhan... selamat menjalani ibadah puasa dan istiqomah dengan ibadah yg lainnya hingga akhir Ramadhan nnti... InsyaAllah.. Wassalam..

Ya Allah.. berikanlah kekuatan kepada kami.. untuk menegakkan perintah-perintahMu, dan berilah kami manisnya berzikir mengingati-Mu.. Berikanlah kami kekuatan utk menunaikan syukur kepada-Mu dengan kemulian-Mu dan jagalah kami dengan penjagaan-Mu dan perlindungan-Mu..

Ya Allah.. berikan lah kami rezeki berupa kasih sayang terhadap anak2 yatim dan pemberian makanan serta penyebaran salam dan pergaulan dengan orang2 mulia dengan kemuliaanMu, Wahai tempat berlindung bagi orang2 yang berharap...

Ameen Ya Rabbal Alameen...

30 comments:

Razak said...

Salam Dida...

Memang seronok sewaktu menjalankan ibadah umrah pada bulan ramadhan, orang berlumba-lumba utk memberi sedeqah.

Pengalaman masa di Madinah, baru jer nak keluar dari hotel utk menuju ke masjid, ramai dah menunggu mempelawa berbuka puasa dgn mereka di masjid...subhanallah murahnya rezeki di bumi haram

Baitijannati said...

assalamualaikum....

marhaban...wa salam futur..:)..btul la dida..teruja btul tgok amalan sedekah pak arab ni...on d way akak nk balik tu dpt gak..2 kali kena tahan suruh ambik mkanan..:)..mula2 polis tahan kete kami..ingatkan kot kna tahan coz asben bwak laju...rupanyer polis tu nk bagi mkanan berbuka pose...alhamdulillah...anak2 akak pun all dpt...byangkan byk tu...pnuh kete...hehheh..

alhamdulillah mmg sronok sgt bulan ramadhan disni...if balik msia..msti rinduuuu sgt suasana begini....terutama d MEKAH n MADINAH...:)

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

salam Dida..
ramadhan kareem..
kullu sanah wa ent bikher..
best Dida dpt berpuasa di sana.. alhamdulillah.. harapnya dptla suatu hr nnt ana ke sana di bulan ramadhan.. insAllah..

salam ramadhan :D nak tggu waktu buka ni.. hehe

shaniza said...

Salam Dida..
Terasa kemeriahan Ramadhan bila berada dibumi anbia..tempat kita ni, terutama di Perlis kadang2 nampak suram dan hanya segelintir sahaja yang bersembahyang tarawikh 20 rakaat..kebanyakan buat 8 saja. Kalau nak buat 20 dan 3 witir kena cari masjid atau surau tertentu saja..Rebutlah peluang beribadah sebanyak mungkin dan bersyukurlah atas pemberian-Nya.

Ummi Wafa (UW) said...

SALAM...
RAMADHAN KAREEM
WAH SONOK NYER BERCUTI KAT MADINAH.. NAK TANYA SIKIT HOTEL DURRAT ANDALUS TUU SBLH MANA YER? SEBELAH TAIBAH RESIDENTIAL KE? SEBELAH DEPAN MASJID/KIBLAT? WAPE SEMALAMAN? SELALU KITE DUK JAWHARAT AL-FAIRUZ.

Dida... said...

Wslm Saudara Razak,

Alhamdulillah.. benar bagai yg dikata... Tanah Haram adalah tanah yang penuh rezeki & keberkatannya... Pada siapa yg menyedari tentang hal ini, pasti tidak akan menunggu lebih lama lagi utk berkunjung ke sini jika sudah mampu dari segi wang ringgit..

Rugi rasanya jika sudah menginjak ke usia tua baru dapat rasa keindahan beribadah di sini... itu pun jika sempat merasa hari tua...

Dida... said...

Waalaikumsalam Ya Ukhti Ila..

Waahhh.. untung la akak dpt menyaksikan sendiri pemberian makanan di tepi jalan tu... siap dapat byk makanan lagi.... betul la apa yg dikata dek suami saya tu.. itu la.. kalau org nak beri sedekah di bulan ramadhan ni.. tak kira di mana2 pun, Pak2 Arab ni pandai betul mengambil kesempatan yg ada utk mengumpul seberapa byk pahala di bulan Ramadhan..

Saya pasti akan rindukan suasana berpuasa di sini apabila pulang ke Malaysia nanti.. sama mcm akak..

Dida... said...

Wslm Norul..

Salam Ramadhan buat Norul juga... InsyaAllah.. niat yg baik pasti akan dikabulkan oleh Allah SWT.. berdoalah sentiasa agar dikabulkan permintaan yg mulia itu...

Tunggu masa nak buka pun masih sempat lagi buka blog.. hehe :) mesti sedap Norul masakkan... saya masak simple2 je... bulan puasa ni kurang sikit selera makan..

Dida... said...

Wslm Kak Shaniza...

Memang seronok tak terkata bila terasa suasana beribadah di sini.. jauh dari anasir2 maksiat dan hiburan... terasa aman sungguh..

Ye ke mcm tu dekat Perlis? Dekat tempat saya di Johor tu.. Alhamdulillah byk lagi Surau dan Masjid yg buat 20 rakaat.. cuma jemaahnya je lah yg makin kurang selepas selesai 8 rakaat... akhir2 ramadhan lagi la kurang sebab org sibuk buat persiapan raya.. padahal akhir Ramadhan la lagi besar ganjarannya.. itupun ramai tak mahu rebut peluang tersebut..

Dida... said...

Wslm Zura..

Alhamdulillah.. mmg seronok.. walaupun cuaca panas.. tp waktu Asar.. cuaca dia mendung mcm nak hujan... dua2 hari mcm tu..

Hotel Durrat Andalus tu dekat area depan masjid mengadap kiblat.. dari pintu masuk masjid perempuan.. terus ke pagar.. terus je.. nnti nampak la hotel tu..

Ramadhan ni, semalam 180riyal.. tu kalau mintak diskaun.. kalau x mintak.. dia ckp 200 riyal.. kalau bulan biasa.. boleh dapat dlm 150-160 riyal.. yg penting kena mintak diskaun dengan dia...

kakpah said...

Beruntung dida dapat bertarawikh di masjid nabawi. Kakpah belum berkesempatan menunaikan umrah dalam bulan puasa.

Dida di madinah kan? tinggal dmana. Insyaallah kakpah akan menunaikan haji tahun ini.

zulmin said...

den pon ade pgalaman awal pose...nengok bola EPL kat mapley...ehhhmm hancusss

ieyla said...

SALAM RAMADHAN AL-MUBARAK...

LotsOfLove-Pearls said...

Salam Dear Dida,

Indah sungguh pengalaman ini. Mudah2an dengan keindahan yang Dida ceritakan ini akan mengajak lebih ramai insan2 untuk beramal di Bulan yang Mulia ini.

Thanks for sharin this, friend.

Salam Ramadhan from me.


Your Friend,
-LOL-

cun09 said...

salam ramadhan...
cerita2 dida buat saya merindui saat2 berpuasa di madinah dan mekah pengalaman yg begitu berharga dlm hidup saya juga, **semalam hantar kwn ke airport p umrah 1 bln...rasa mcm nak p sama...**

Dida... said...

Kak Pah..

Alhamdulillah.. ini semua adalah dengan izinNya jua... Saya Madinah di daerah Yanbu +- 2 jam perjalanan dari kota Madinah....

InsyaAllah... jika tiada halangan, saya juga akan mengerjakan haji pada tahun ini.. tp belum confirm lagi.. bergantung pada keadaan kerja suami saya... kalau panjang umur.. ada jodoh, kita jumpa nanti di musim haji.. InsyaAllah..

Dida... said...

zulmin..

Allah.. mcm tu rupanya... InsyaAllah boleh berubah kepada yg lebih baik.. Usaha tangga kejayaan... Yg penting jgn putus asa..

Dida... said...

Ieyla..

Salam Ramadhan buat Ieyla sekeluarga juga... moga Ramadhan ini mendatangkan berkat serta meningkatkan iman dan amalan ibadah kita..

Dida... said...

LoL Dearie..

Memang sungguh indah & seronok... kalau ikutkan, x terbayangkan dek kata2 bagaimana perasaannya apabila beribadah di sana..

Thanks LoL kerana sudi memahami..

Saya sentiasa hargai kata2 dari sahabatku ini..

Moga LoL ceria selalu...

Dida... said...

Cun09..

Ye la Liza.. cerita tu sebenarnya x setanding jika kita mengalaminya sendiri... Alhamdulillah, Liza pun dah sampai di tanah haram pada bulan Ramadhan... saya faham perasaan Liza.. bg sesiapa yg pernah jejak ke tanah haram.. perasaan rindu itu pasti sentiasa ada utk menjadi tetamu Allah sekali lagi..

Bagusnya kawan Liza tu... untung dia kerana dpt menghabiskan bulan Ramadhan di sana.. bukan semua orang dapat peluang itu... hanya hamba2Nya yg terpilih shj..

LotsOfLove-Pearls said...

Dear Dida yang disayangi,
Ya friend..
Dari cara Dida bercerita pun dah boleh tahu betapa keindahan sebenarnya tak terungkap melalui kata2. Hanya yang mengalami dan melalui sahaja akan memahami.

Seperti juga apa yg LOL lalui semasa ESQ Training. Jika LOL ceritakan mungkin tak seperti yang LOL alami tetapi cukup untuk mengajak teman2 utk mendekati apa itu ESQ.

Anyway My friend, I Love all ya n3.

Dida take care ok.

Selamat berpuasa.

Nanti balik bawa balik buah kurma ok..

Hehe.. Kiddin k..


Love,
-LOL-

chimera said...

salam Dida...

jeles je bila dengar cerita2 member yg dah bekesempatan berpuasa di bumi Ambia sana... seronok je, sebab cara penghayatan Ramadan yg berbeza...

Allah dan janjikan, kalau kita menjamu saudara-saudara kita berbuka puasa dgn memberi makanan atau minuman, kita pun akan mendapat pahala puasayang samaa seperti orang yang kita jamu tu... sebab tu org kampung dulu2 memang bijak... bila masak satu-satu makanan di msaka secara banyak dan di agih-agih kan ke kawasan kejiranan supaya dgn itu dpt berkongsi pahala puasa sesama mereka... kalau 10 orang makan, akan dpt pahala 10 orang berpuasa... lepas tu org yg diberi tu akan balas balik dgn hidangan lain, jadi pahala tu akan terus berkembang-kembang antara satu dgn lain... mudahnya nak buat pahala di bulan berkat ni.

tapi sekarang ni, aktiviti tu dah tak berapa ada sgt dah... ntahlah...

Cik Skaf said...

salam Dida, syukur dalam usia2 sebegini dida dah merasa berpuasa di mekah dan madinah. Moga Allah permudahkan saya juga dan menganugerahkan rezeki tuk capai hajat mengerjakan umrah dalam bulan Ramadhan dalam tahun terdekat ini.

BUJANG SUSAH said...

Berjela sgt entry ni... x nak belajar buat read more yg power ke?

CLICK DISINI.

Dida... said...

LoL yg kusayangi jua..

Ni yg saya sayang lebih dkt LoL ni.. very understanding... I give my FULL love for you lah.. hehehe..

Masih tertunggu lagi pengalaman Training ESQ dari LoL itu... tp.. kalau LoL tak nak buat entry.. tak kisah.. sbnrnya, saya juga ada pernah dgr cite dari seorang rakan di KL yg pernah ikuti kursus yg sama.. dia pun seboleh2 nak suruh saya join training tu... tp x tau lah ada peluang ke tidak..

LoL nk buah kurma ke.. pokok kurma tanak kirim? hehehe.. gurau2 je..

Thanks LoL coz sudi mmbaca almost all my entry here.... Luv ya most!

Dida... said...

Chimera..

Wslm.... cerita awak ni, teringat saya pada arwak tok sedara saya yg amat pemurah dgn memberi makanan kepada jiran2... jika arwah masak, dia akan lebihkan .. dan akan menghantar hampir ke semua penghuni flat yg dia tinggal.... semua orang di blok tersebut mengenali arwah disebabkan sifat pemurahnya itu...

Bila beliau meninggal Allah permudahkan dan kita boleh nampak bhw beliau meninggal dgn cara yg mulia.. Wallahua'lam..

Jadi kita boleh mengambil pengajaran dari situ... bersedekah merupakan saham kita di akhirat nanti.. jgn takut jatuh miskin krn sedekah.. malah, rezeki akan bertambah berkat..

Terima kasih Chime krn sudi melemparkan pandangan di sini.. really appreciate it!

Dida... said...

Wslm Cik Skaf..

Alhamdulillah.. semuanya adalah atas kurnia Allah SWT.. dulu saya pun x pernah terlintas utk mendapat peluang ini sebegini cepat....

InsyaAllah, niat yg baik akan dimakbulkan oleh Allah.. cepat atau lambat.. bergantung kepada usaha kita dan ketentuan dariNya.. yg penting kita harus tidak jemu berdoa dan memohon kepadaNya...

Dida... said...

Bujang Susah..

Memang pun berjela.. saya dah cuba buat dah tadi.. tp ada error.. some code html appear dekat bwh title... tak tau kenapa... nak try lagi sekali mcm malas je..

sib baik saya ikut cadangan awak spy save dulu original template code.. kalau tak.. menjajar saya nak buat balik.. huhu.. thanks ya..

LotsOfLove-Pearls said...

Dear Dida,
Bulan Ramadhan ni LOL rasanya ada banyak free..

Untukmu teman ku akan usahakan pengalaman sepanjang training ESQ itu..

Waiting ok..

Dis week LOL akan pamerkan award, next week LOL akan cuba ok.

Sorry dear membuatkan u tertunggu-tunggu. Will do it for you..

And thanks for the LOVE ok.
Like it..

And you take care ok..
Me reading ur new n3 in a minutes..

will come back..

smlm LOL beli makanan and tht staf berikan kurma. then think of ya.

kim salam kat kurma jek ar..

hehe..

Love,
-LOL-

miss GAZA said...

assalamualaikum kak..

nampaknya agak trlewat utk ku ucapkan slamat berposa buatmu..
haha
tapi ramadhan ada banyak hari lagi kan?
x kira..
nak ucap gak sekarang kat akak..
selamat menunaikan ibadah puasa dengan jayanya ya utk tahun ni..
sama2lah kita beribadah sehabes baek utk ramadhan kali ni..
ramadhan depan belum tentu lagi nak jumpanya ye x..
moga kita mmpu beroleh lailatul qadarNya kali ini..
ameen~
=)


posa bagi penuh taw tahun ni..
klaw x penuh xleh raya..
hehe
=P