Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.. "Selamat Datang ke Dunia Karya RizHad"

6.09.2010

Bukan Mudah...

Salamun alaik..

Kita bersua lagi.. n3 kedua after my recent comeback... tajuk kali ini sengaja saya pilih kerana itulah yang sering bermain difikiran saya semenjak 2 menjak ini... ya.. BUKAN MUDAH.. setelah sekian lama menyepi.. kini utk kembali aktif semula agak mengambil masa dan mengambil kira mood dan situasi yang seringkali berpihak kepada perasaan kurang semangat.. huhu.. mengapa ini terjadi? adakah kerana saya berbadan dua? ataupun kerana sudah kekeringan idea? ataupun tiada cerita menarik utk dikongsi bersama? sememangnya BUKAN MUDAH utk maintain sebuah blog jika semangat itu semakin pudar.. mungkin itulah masalah yg sedang saya hadapi kini.. Harap2 sahabat2 blogger saya dapat memahaminya...

Mencoret sesuatu utk tatapan ramai memang BUKAN MUDAH seperti yang disangka... tersilap gaya bahasa akan membawa kesan buruk kepada penulis... banyak contoh yang kita boleh lihat sebelum2 ini... statement2 berani dari segelintir penulis blog akhirnya membawa padah pada diri mereka... itu yang saya khuatir.. sebab itu, saya lebih senang utk berkongsi tentang cerita saya.. dan sedikit ilmu yang saya ketahui agar kita sama2 dapat manfaatnya... sekiranya saya ada tersilap kata atau info yang ditulis di sini ada kekhilafannya.. di harap kawan2 dapat la menegur saya dan InsyaAllah.. semuanya saya akan terima dengan hati yg terbuka...

Ok... mesti ramai yang tak tahu lagi yg kini saya sudah pun kembali ke Malaysia setelah setahun saya berhijrah ke Saudi... kepulangan saya ini membawa makna yang amat besar buat diri saya... iaitu.. saya ingin melahirkan permata sulong saya di tanahair saya yang tercinta ini.. ramai juga yang mencadangkan agar saya bersalin di Saudi.. untung2 dapat iras2 muka anak arab dekat sana.. hihi...ye ke? lagipun ramai teman2 saya di sana telah pun selamat dan akan bersalin di sana.. tetapi, kata hati saya kuat untuk pulang ke Malaysia... Mungkin ramai yg berpendapat di mana2 pun sama juga... Biarlah.. saya lebih selesa utk pulang bersalin dan menghabiskan masa berpantang bersama ibu saya yg banyak pengalamannya itu.. dan setelah berfikir panjang... keputusan yg saya ambil ini adalah untuk kebaikan saya dan bayi saya juga..

Pilihan yang telah dibuat seringkali menuntut sebuah pengorbanan... Ya.. pengorbanan berjauhan dengan suami sekali lagi.. Sebelum ini saya pernah berjauhan dengannya selama 6 bulan.. kali ini mungkin lebih lama... kebarangkalian suami saya dapat pulang semasa kelahiran bayi kami nanti amat tipis sekali.. huhu.. baru saya tahu cabaran mengandung semasa ketiadaan suami... semuanya harus dilakukan seorang diri.. menangani persepsi orang sekeliling dan mcm2 lagi.. saya bermohon agar Allah swt permudahkan segala urusan saya baik semasa mengandung dan apabila akan melahirkan nanti... dan harap2 DIA juga permudahkan segala urusan suami saya diperantauan untuk mencari rezki buat kami dan anak yg bakal lahir ini.. Buat suamiku: Maafkan saya kerana terpaksa berjauhan denganmu... moga pengorbanan kita ini membawa seribu hikmah dan menguatkan lagi kasih sayang di antara kita.. InsyaAllah.. Amin..

I think that's all for now.. InsyaAllah, jika hayat masih dikandung badan dan masih diberi peluang untuk bercerita di sini.. saya akan bertemu kalian di ruangan maya ini lagi.. saya harus berhenti di sini kerana ada monthly checkup di klinik hari ini dan saya perlu membuat sedikit persediaan... dan.. buat sekian kalinya... saya akan pergi sendiri tanpa ditemani sesiapa... huhu.. sedihnya... sesungguhnya ini memang sesuatu yg BUKAN MUDAH... dan moga dipermudahkanlah hendaknya...

17 comments:

Abd Razak said...

Salam sahabat..

Moga sihat hendaknya..:)

Ya BUKAN MUDAH, itu pun sering saya alami memikirkan apa yang perlu disusunkan utk nasihat kepada diri dan pembaca agar ianya meninggalkan bekas dalam hati masing-masing.

Bagaimanapun, moga Allah permudahkan segalanya buat dida..

Take care sahabat..:)

LotsOfLove-Pearls said...

Dear Dida..

Hi..
Selamat Pagi..

Oh, rupa2nya dah berada kat Malaysia.
Selamat kembali ke Malaysia. heehehe..

..dan kepada Dida, semoga semuanya dipermudahkan segala urusan. Setiap pengorbanan, pastinya berbuah kemanisan.
Jaga diri dan semoga Dida dan baby baik2 saja..

-LOL-

Yatie said...

mmg bukan mudah utk menhadapi situasi tersebut seorang diri tanpa hubby tersayang....

♥Raidatul Auna said...

memang bukan mudah...

LYNN said...

Dida manisss, tak dapat muka iras arab??? Uda tu dah keturunan arab kan?? Semoga tabah dan sabar..buat perkara yg boleh meningatkan yang Dida pregnant (jgn susah hati sikit pun, jgn menangis, biar ketawa , riang sentiasa, nak buat perkara yang positif sahaja) untuk elakkan kemurungan kelak. INGAT

Dida... said...

Wslm saudara Razak..

Kemungkinan bukan kita je yg berfikir perkara yg serupa.. ramai lg blogger2 lain pasti menghadapi masalah ini.. dan ada juga yg terus hilang dan membiarkan blog mereka tidak berupdate... mcm sy la.. dah 7 bln baru nak update semula..

Terima kasih kerana dari dulu lagi sentiasa ada di sini utk meriahkan dunia blog saya.. :)

Dida... said...

Dear LoL..

Selamat petang.. hihi.. da petang baru nak jawab.. sorry.. :)

Ha'ah.. da 2 bulan saya di Malaysia.. mudah2an apa yg LoL doakan utk saya itu menjadi kenyataan.. thanks friend for always giving me support.. :)

Dida... said...

Yatie dan adik Auna..

Memang betul... berat mata memandang.. berat lagi bahu yg memikul... moga Allah tabahkan hati dan kuatkan semangat saya mengharungi alam berbadan dua ini tanpa suami di sisi..

Dida... said...

Kak Lynn...

Uda bukan keturunan arab la.. muka je mcm pak arab bila diserikan dgn jambangnya tu.. tp sebenarnya dia keturunan pakistan... mamak pun ye gak.. hihi..

kalo baby ikut muka dia.. ada la nmpak mcm peranakan sikit.. tp kalo ikut muka ibunya... harap maklum la yea.. hihi.. takpe kak lynn.. yg penting dia lahir sempurna.. sihat tubuh badan dan takde masalah.. itu pun dah syukur sangat2..

Thanks atas nasihat kak lynn tu.. tp manusia mmg x boleh lari dari perasaan sedih.. walau segembira mana pun dia... tetapi dlm hati hanya Allah Maha Mengetahui... moga kegembiraan mengatasi kesedihan dlm hidup kita semua.. :)

atie said...

Salam Dida.

Selamat kembali ke malaysia... semoga dida dan baby sihat hendaknya... memang bukan mudah berjauhan dng suami.. dan bukan mudah hidup atas dunia nie... tapi kalau kita membuat penyerahan sepenuhnya pada Ilahi insyaallah akan tenang lah kehidupan kita....sabar adalah senjata yang penting sebagai seorang isteri... jadi sabarlah....sahabat..

Dida... said...

Wslm kak Atie..

Terima kasih atas kata2 nasihat yg penuh bermakna ini... InsyaAllah kak..mmg selama ini kesabaran la yg menjadi benteng saya dari perasaan sedih.. mmg hidup ini penuh dengan dugaannya dan saya sdg laluinya sekarang...

sedikit sebanyak nasihat dr kawan2 dpt menggembirakan hati saya dan menjadi penguat semangat utk meneruskan hidup yg bakal mendatang.. Terima kasih atas keprihatinan akak selama ini.. saya amat hargainya.. :)

LotsOfLove-Pearls said...

Dear Dida,
Happy DAY!

Cheers!
hehe..
saja nak ganggu Dida pepagi nie.
hehehe..

check up semalam okey..?

cun09 said...

salam sahabat...

semoga sihat, semoga dipermudahkan utk menempuh kehidupan tanpa suami disisi...^_^

kalau difikirkan, BUKAN MUDAH...
-semua kehidupan kita -

Ummu Syahid said...

Salam perkenalan dan selamat kembali ke Malaysia.. semoga sentiasa bersabar denganc ujian ini...

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

IBU TIJA said...

Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya. BUKA BLOG MBAH RAWA GUMPALA

IBU TIJA said...

Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya. BUKA BLOG MBAH RAWA GUMPALA