Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.. "Selamat Datang ke Dunia Karya RizHad"

4.23.2009

Akala.. Akaltu.. Yakkulu.. Sayakkulu..


Ahlan Sodiqii / Sodiqatii!
Entry kali ni nak story bab MAKAN.. semua org suka MAKAN... hubby aku lg laaa suka MAKAN.. walaupun seminggu 3 kali pegi gym yg dsediakan utk pekerja2 Yansab dkt Radwa, tp kalau MAKAN tak control.. tak ada maknanyaaaaaa... apa tak nya.. sebelum pegi keje.. breakfast dgn aku dulu dkt rumah.. menu.. kalau tak jemput2, lempeng, kalau rajin skit, nasi goreng @ bihun goreng.. kalau kurang rajin.. buat roti Pak John je.. heheh.. smpai tempat keje.. MAKAN nasi lemak lagi... tghari MAKAN... malam MAKAN lagi... wahh.. wife dia pn MAKAN 2 kali je sehari tau... takpe lahhh... dah rezki perut dia.. MAKAN la selagi boleh MAKAN ye tak? kang kalo dah sakit... melopong je la tgk org MAKAN sedap2.. ishh.. mintak2 la dijauhkan segala penyakit2 kronik tu.. nauzubillah!

Gambar ini hanya hiasan semata....

Minggu ni, ramai keluarga2 Malaysia di Yanbu gi berkelah di Pantai nan indah di Umluj.. dgr cite... mcm2 aktiviti la yg diaorang buat.. sambil berpicnic, sambil tu snorkelling, diving, fishing, swimming, EATING and EATING againn.. dari pagi.. smpai la ke malam.. dasat tu.. tu baru betul punya picnic.. tp sayangnya... aku tak dapat join mike2 tu semua.. pasal apa?? biasa arr... hubby aku tu busy sokmo.. asyik keje je hr minggu... aku yang jadi 'penunggu' dekat rumah ni.. redho je lah.. suami keluar mencari rezeki di hari minggu.. isteri kat umah wat apa lak?? si isteri ni .. apa lagi.. hari malas-malasan sedunia la kalau tiba hari minggu... yehaaa!!! pendek kata, semua malas nak buat la.. kecuali kalau terpaksa @ kena paksa hehehe..

Haii.. murah rezeki betul lah minggu nih... Alhamdulillah.. mlm ni dapat jemputan ke majlis BBQ dkt rumah En. Zaki (sedara aku tu..) sempena wife Hj Zin (Kak Khadijah) yg nak berangkat pulang ke Malaysia setelah sebulan dia di Yanbu. Terima kasih la kerana menjemput kami berdua.. dapat juga kami berkelah di malam hari.. bezanya, orang lain berkelah di pantai... kami plak berkelah di halaman rumah jeee.... jadi laaa.. terisi jugak mlm minggu kami dgn aktiviti MAKAN.. nntikan gambar2nya yg akan aku post di next entry..

Oh yaa.. InsyaAllah, lepas ni KALAU AKU RAJIN LA... diulang.... KALAU AKU RAJIN K.. aku akan selitkan beberapa perkataan & ayat2 bhs Arab yg simple utk dikongsi bersama.. bukan lah pandai sangat.. baru je sebulan lebih pegi kelas... harap2 tak lama lagi pandai lah... heheh.. kalau pembaca2 blog aku ni rasa ilmu yg aku sampaikan ni salah.. silalah betulkan ye.. no problemo!

Baiklah... Perkataan pertama yang ingin aku kongsi ialah perkataan MAKAN sebab entry kali ni byk cite bab MAKAN. Perkataan pertama iaitu Akala (ate - past tense) Akaltu (I ate) Yakkulu (eating- present tense) Sayakkulu (I will eat- future tense).. contoh ayat.. 'Maadza Yakkulu?' (Apa yg kau tengah MAKAN tu?) Jawapannya... 'Yakkulussamak Ma'rruzzan' ataupun kita boleh sebut.. 'Yatanaawalussamak Ma'rruzzan' maknanya.. (Aku tengah MAKAN ikan dengan nasi la...) hehe.. sorry la.. translation dia aku hentam bhs pasar je... janji korang paham.. hmm..
nmpak mcm simplekan.. tp tang sebutan dia tu.. bukan bleh main belasah je.. sebutan salah, makna dah lari.. kang jadi lain plak.. samalah mcm baca Al-Quran... tak ble suka2 je nak baca tanpa sebutan dan tajwid yg betul.. betul tak ustazah nurrah?? (Ustazah kelas bhs Arab aku le tu..)

Ahhaaa... seperti yg aku bgtau tadi.. 'Buah keranji tersangkut kat pagar, terjatuh pula di atas papan... saya budak baru belajar.. kalau salah tolonglah tunjukkan..' Terima kasih! ewah.. berpantun la pulak...

Ok, sekian dulu.. cite bab makan2.. akhir kalam...

Dua' for the day:

Ya Allah Ya Rahman... apabila Kamu menerima taubat kami dan mengampuni dosa-dosa kami.. kami memohon dgn rasa rendah dirinya.. terangkanlah hati kami dengan keupayaan memahami kandungan Al-Quran (sekaligus memahami bahasa Al-Jannah iaitu Bhs Arab) dan kekuatan untuk menghafaznya (ayat2 Al-Quran)... semoga ianya dpt memberi manfaat kepada kami, ahli keluarga kami dan org2 disekeliling kami.. berkatilah perjalanan hidup kami dan akhirilah hidup kami dengan kesudahan yang baik... Amin, Amin YaRabbal Alaminnn...

No comments: