Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.. "Selamat Datang ke Dunia Karya RizHad"
Showing posts with label RizHad in Yanbu. Show all posts
Showing posts with label RizHad in Yanbu. Show all posts

11.06.2009

Update Pertama dr Rumah Baru



Salam.. Selamat Hari Jumaat..

Bersiaran dari Al-Bathnah... Yanbu, Saudi Arabia...

Urusan pindah rumah telah selesai.. Alhamdulillah, semuanya dipermudahkan dari awal hingga akhir.. kami mendapat bantuan dari seorang hamba Allah iaitu seorang sahabat suami saya yang berbangsa Arab.. dari urusan mengangkat barang dan urusan pengangkutan semua dianggap ikhlas... tiada bayaran dikenakan.... kalau diikut2 rate pengangkutan di sini.. satu trip sahaja dah SR300... Syukur Alhamdulillah atas bantuan yang Allah berikan melalui insan yang berhati mulia ini... Semoga Allah SWT sahaja yg dapat membalas budi baik beliau di akhirat nanti...

Untuk pengetahuan.. since pindah hari tu.. baru 3 hari ni rumah baru saya dilengkapi dengan kemudahan internet... seperti yang sudah dijangka... talian internet di rumah baru ini agak lembab.. mungkin sebab tersalah pilih service provider ataupun memang kawasan perumahan ni memang coveragenya tak berapa bagus berbanding dengan kawasan rumah lama saya di Ar-Radwa dulu... overall saya memang agak kecewa sebab byk internet surfing & downloading activity saya terbatas dek kerana kelembapan dan selalu disconnected.... gara2 ini juga saya tak dpt nak download gambar di dalam blog saya... membuat urusan banking.. apatah lg utk mengunjungi ke blog teman2... huh... mmg betul2 menguji kesabaran saya ketika ini....

Itu masalah internet yg tidak berkesudahan... dan sila lah jangan risau sekiranya saya sudah lama tidak update selepas ini kerana selagi masalah ini berpanjangan... selagi itu saya kurang bersemangat utk update.... dan yg pastinya.. I'm no more homesick.. :) saya dah boleh sesuaikan keadaan saya di Yanbu ini dengan kehidupan yang bakal mendatang... semuanya saya berserah dengan ketentuan Allah SWT... dan saya berharap teman2 di Malaysia dan di mana jua anda berada tidak jemu utk menanti cerita dan info terbaru dari saya especially tentang musim haji nanti..... InsyaAllah, jika diberi kesempatan, kesihatan dan dipermudahkan olehNya....

Sebelum berundur diri... sedikit penyucian jiwa / hati untuk para bakal jemaah haji untuk dikongsi bersama:-

  1. Yakin & mempunyai aqidah yang sahih
  2. Ilmu / Kefahaman tentang Islam
  3. Pelihara solat 5 waktu
  4. Sentiasa menghabiskan masa dengan Tafakkur & Zikrullah
  5. Sertai Qiamullail
  6. Memberi sedekah samada dengan harta, anggota dan juga lisan
  7. Banyakkan berdoa
  8. Kurangkan gurau senda dan bercakap yang sia-sia
  9. Memperbanyakkan amal kebajikan
Sifat2 terpuji yang harus dipupuk SEBELUM, SEMASA dan SELEPAS menunaikan haji.....

Sabar, Syukur, Ikhlas, Redha, Rajin, Pemurah, INGAT MATI, Bertimbang rasa, Taubat, Amanah, Berjimat cermat, Penyayang, Menepati janji, Tolong menolong & bertanggunjawab....

Sifat2 tercela yang harus dijauhi selama2nya....

Pemarah, Takbur, Riak, Mungkir Janji, Penipu, Pemalas, Mengeji, Bermegah, Bermuka-muka, Mengumpat, Pembohong, Mencerca, Sombong, Kufur Nikmat, Kedekut, Tidak Ingat Mati, Hasad dengki dan Khianat...

Moga akhlak kita semua dihiasi dengan sifat2 terpuji dan dilindungi oleh Allah dari sifat2 tercela...

Sekian, Wassalam...

10.24.2009

Dekat PadaMu.. Itu Destinasiku


Assalamualaikum..

Salam silaturrahim dari bumi Yanbu... bersua kembali setelah hampir sebulan RizHad tidak bersiaran dari ruangan maya ini.... apa khabar sahabat2 RizHad semua? harap semuanya berada dalam keadaan sihat dan gembira selalu....


3 minggu saya berada di tanahair menyulam kisah suka penuh ceria apabila dikelilingi dengan keluarga, sanak saudara & sahabat handai.... dan kini saya telah kembali semula meniti hari2 sepi yang harus dilalui.. suka atau pun tidak.. saya telah pun berada di sini...

Minggu pertama saya bagaikan kapal yang hilang arah tujuan... hati ini mogok dalam diam.. walaupun ekspresi wajah tidak menunjukkan... sungguh lain benar suasana apabila kita dikelilingi oleh kaum keluarga berbanding dengan keadaan sekarang yang harus saya lalui sekali lagi... mungkin kepulangan pertama kali dari perantauan banyak meninggalkan bekas dalam hati ini... dan perasaan ini memang saya tak dapat sembunyikan dari sesiapapun... terima kasih pada suami saya yg sedikit sebanyak telah membuat hati saya terhibur dengan lawak semasanya... kesian dia.. seboleh2 nak buat saya rasa tak boring... tp bila dia pergi kerja.. perasaan bosan itu menghambat lagi... itu baru 3 minggu balik Malaysia.. kalau lama sikit lagi... tak tau la kan..

Status terkini..... saya dan suami sedang sibuk menguruskan hal pindah rumah...kontrak sewa rumah yang kami duduki sekarang dah tamat... esok tinggal ambil kunci.. bersih2 kan rumah.. dan InsyaAllah kalau takde aral Ahad atau Isnin ni kami akan berpindah... kalau dah pindah rumah tu, maklum la kan.. semua serba kekurangan... termasuk lah line internet... jadi ia akan makan masa sikit utk di fix kan.. mgkin paling lama 1 @ 2 minggu baru saya boleh online semula... Harap2 area rumah baru tu signal internet dia bagus... kalau tak, tambah pudar la semangat saya yg sememangnya masih dlm keadaan down lagi ni...

Opp.. cukup-cukup lah tu..... saya harus kuatkan semangat saya sekarang seperti pertama kali saya jejakkan kaki di tanah Yanbu ni... saya harus cari ketenangan yang pernah saya perolehi dulu... kedamaian yang pernah saya kecapi suatu ketika saya di sini.... sesetengah orang mengangap SEPI ITU INDAH... jadi saya akan cuba cari erti keindahan itu di bumi anbia' yg penuh keberkatan ini...

Dan.... Syukur Alhamdulillah kerana DIA masih memberi kesempatan buat diri ini untuk kembali dekat padaNya....

9.08.2009

Info Ramadhan & Ucapan...

Assalamualaikum w.b.t

Kemuncak Ramadhan bakal tiba.. Semakin dekat kita dgn akhir Ramadhan yg dinanti2 semakin hampir pula kita dgn malam yg penuh berkah iaitu Lailatul Qadar.. di mana ia disebut di dalam Al-Quran sebagai malam yg lebih baik drpd 1000 bulan.. rebutlah peluang ini sebaik2nya kerana keberkatan di malam Lailatul Qadar tidak akan dijumpai di malam2 yg lain... dan marilah kita berdoa kepada Allah s.w.t supaya kita dipertemukan dengan Malam LailatulQadar ini..


Maksud Firman Allah ini:

Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul Qadar * Apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul Qadar itu? * Malam Lailatul Qadar lebih baik drpd seribu bulan * Pada malam itu, turun Malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yg ditakdirkan berlakunya pd tahun yg berikutnya) * Sejahteralah Malam (yg berkat) itu hingga terbit fajar!
- Surah Al-Qadr


Di bawah ini adalah di antara amalan2 yg boleh dilakukan dlm pencarian kita utk menemui malam Lailatul Qadar yg saya copy dari laman web daawah.com:-

Mulailah amalan pada jam 12.00 tengah malam.
  1. Sembahyang sunat wuduk selepas mengambil wuduk
  2. Sembahyang sunat hajat dan berdoa kepada Allah supaya dipertemukan malam Lailatulqadar
  3. Membaca Al-Quran
  4. Istighfar selama 30 minit atau 1000 kali (Astagfirullah halazim waatubuilaih)
  5. Zikrullah (La ila ha illallah 1000X , Laila haillallah muhammadul rasulallah 300X, Allahhuakbar 300X)
  6. Bertasbih: · Subhanallah, walhamdulillah, wala ila ha illallah, Allahhu akbar, walahaula wala qhuwwatailla billahil ‘aliyyil ‘azeem 300X · Subhanallah wabihamdihi, Subhanallahilazim 300X · Subhanarob biyal a’ala wabihamdih 300X · Subhanarob biyal a’zimiwabihamdih 300X
  7. Selawat 100X atau 1000X (Allahhummasolli ‘ala Muhammad)
  8. Sembahyang sunat tahajud
  9. Sembahyang sunat tasbih
  10. Sambungkan dengan zikrullah atau membaca quran sehingga solat subuh.
==================

Baiklah sekian sahaja infonya utk panduan kita bersama dan semoga dengan izin Allah s.w.t kita dapat melaksanakan amalan ini di malam2 terakhir Ramadhan kali ini.....

Seterusnya ada ucapan2 yg ingin saya sampaikan di sini...

Ucapan Pertama....


ini adik Aini Amirah yg sgt comel... :)

Dari kejauhan ini, saya ingin mengucapkan SELAMAT MAJU JAYA buat anak sahabat blogger saya iaitu kak Asyiq yg bernama AINI AMIRAH (Kak Ngah) dan semua calon2 yg sedang menjalani peperiksaan UPSR... setulus doa akan saya titipkan di bumi bertuah dan penuh berkah ini semoga Kak Ngah dan adik2 di luar sana dapat menjawab soalan peperiksaan dgn tenang dan berjaya dengan cemerlangnya... InsyaAllah.. Amin...

Ucapan Kedua...

Saya telah terima award yg comel dan tag dari Ummi Humaira.. TERIMA KASIH ya Ummi... nak jwb tag dlm blog tu yg agak lemah sikit... maklum la.. pemalu..hehe.. :) (iye la tu.. )


Utk tidak menghampakan Ummi.... 10 perkara yg Ummi nak tahu ttg saya nnti, InsyaAllah jika ada kelapangan saya akan e-mailkan pada Ummi ya.... boleh kan Ummi?

Ok, sekian dulu perkongsian info dan cerita dari RizHad kali ini....

.... dan jangan lupa pencarian malam Lailatul Qadar di 10 mlm terakhir nanti....

Salam sayang dari saya di perantauan... Wassalam..

8.29.2009

Siapa Datang Pukul 4 Pagi?

Assalamualaikum.. selamat berhujung minggu bagi teman2 di Malaysia... dan bagi di Saudi.. selamat menyambung tugas kembali setelah selesai berhujung minggu di hari Khamis dan Jumaat.. Seminggu sudah kita berpuasa dan hari ini sudah masuk hari ke-8.. Alhamdulillah.... sekejap je kan masa berlalu? tup2 dah pertengahan Ramadhan.. tup2 dah nak raya... lepas tu raya haji.. dan kemudian dah nak masuk tahun 2010 pulak... umur pun makin lama makin bertambah angkanya... bukan semakin muda.. tp semakin bertambah kedut di muka... kalau ada buat perawatan muka.. mungkin tak nampak tua... ataupun.... yg dah semulajadi awet muda mcm saya.. ehem.. gurau je tu.. jgn ada yg terasa... :)

Tajuk entry kali ni mcm suspen je kan... ini bukan cerita rekaan.. tp kisah benar yg berlaku 2 hari lepas pada saya... ikuti kisahnya seperti berikut...

Malam itu entah mengapa mataku tidak boleh lelap seperti biasa... hubby ku sudah lama berangkat ke tempat kerja jam 10.30mlm dan meninggalkan aku di rumah seorang diri.. kebiasaan sebelum tidur, aku akan melayari beberapa laman web utk mengikuti perkembangan dalam dan luar negeri.. especially di Malaysia.. dan tak lupa juga santapan mata dan rohani di blog teman2.. masa berlalu sungguh pantas dan jam sudah menunjukkan pukul 1.30pagi.. tapi mata ini masih lagi tidak ada tanda2 mahu tidur... di luar kedengaran angin ribut bertiup kencang dan rintik2 hujan jatuh di atas bumbung rumah memecah kesunyian malam... sesekali terdengar dentuman guruh menderum membelah langit... cukup membuatkan diri ini berasa seram sejuk....

Satu entry mengenai hujan dan ribut pasir di Saudi sudah selesai ku taip dan ku publish... Begitulah.. kalau mata tak boleh lena.. idea pula datang mencurah2 minta untuk diluahkan.. terhasil lah satu artikel pengalaman sendiri untuk diabadikan di blog ini dan untuk tatapan teman-teman.... Sekali lagi aku mengerling pada jam tangan di atas rak tv di sebelah laptop ku ini... sudah hampir jam 3 pagi... mata ku masih tidak mengantuk... tp pinggang dan badan ku sudah sengal2 akibat berlamaan di hadapan laptop... aku mengambil keputusan untuk bersahur... sememangnya jika keseorangan.. aku akan bersahur seringkas yang boleh.. kekadang hanya dengan seteguk air... tp kalau hubby aku ada... memang tak lepas dengan nasi dan lauk pauknya... selesai bersahur dgn setengah buku roti dan air zam2... aku naik ke bilik dan mengambil wudhu untuk solat sunat memandangkan mata ini masih segar bugar... selesai solat dan bermunajat serta berzikir.. jam sudah menunjukkan pukul 4 pagi... untuk terus tidur selepas itu, tak mungkin... kerana solat subuh ku pasti akan terbabas.... jadi aku turun ke ruang tamu di tingkat bawah utk mengambil mushaf dan mengaji sementara menunggu azan subuh berkumandang...

Kaki ku hayun perlahan-lahan menuruni anak tangga di dalam gelap... sampai ke anak tangga terakhir... TING TONG! .. aku tergamam sebentar... Ah! hanya mainan perasaan ku barangkali... TING TONG, TING TONG! kali ini loceng ditekan oleh seseorang 2 kali.. aku dah cuak kerana memikirkan siapakah gerangan yg datang ke rumah aku pagi2 buta ni??! Lama aku tercegat di hadapan pintu.. berkira2 samada utk buka atau tidak pintu tersebut.. sekali lagi loceng kedengaran... cukup membuatkan telinga aku bingit... nasib baik aku lengkap berpakaian solat.. jika aku pakai baju tidur je masa tu.. kemungkinan besar aku akan abaikan je bunyi loceng tersebut dan terus sambung tidur.... Dengan sedikit keberanian yg ada.. aku lafazkan Bismillah dan bertawakkal kepada Allah ... daun pintu ku buka perlahan2 dan aku mengintai dari celah pintu.. kelihatan satu lembaga bersaiz dua kali badan aku.. berdiri di tengah2 kegelapan dgn angin di luar menderu ganas menerbangkan pepasir di halaman.. bunyi angin yg berdesir kuat itu.. menambahkan lagi gementar di dadaku.. mata ku yg sememangnya rabun itu cuba kubulatkan utk melihat siapakah gerangan makhluk tersebut..

Di dalam samar2 cahaya lampu dari ruang dapur rumah ku itu... aku dpt pastikan bahawa beliau adalah seorang lelaki berdasarkan pakaian yg dipakainya.. tanpa bersuara.. lelaki tersebut menghulurkan sesuatu dan tanpa banyak tanya aku pun mencapai benda tersebut.. Aduh! Ya Allah... rasa ingin terhempas dari tangan apabila benda yg dihulur di dalam gelap itu rupa2nya sungguh panas... aku lihat benda ditanganku... Ohhhhhhh... periuk rupanya.. aku tersenyum lega... tak tau samada dia nampak senyuman aku ataupun tidak.. lantas aku mengucapkan.. SYUKRAN ! lelaki tersebut terus berlalu setelah menjawap AFWAN ! .... dan dari cahaya lampu jalan.. aku dapat kenal pasti bahawa beliau adalah anak jiran aku.... rupa2nya, si dia datang nak hantar makanan sahur....

Laaaa suspen sungguh la... first time ada jiran hantar makanan utk sahur kat rumah saya ni... even dekat Malaysia pun tak pernah jiran2 hulur makanan pukul 4 pagi... Jiran2 kamu pernah tak buat terkejut pagi2 buta macam tu? Macam dalam rancangan JOM SAHUR kat TV3 pulak kan... hehe.. Itulah kelebihan orang2 di Saudi.. suka sangat beri sedekah makanan.... tak kira masa... Saya ni tengah dok fikir nak balas makanan apa kepada mereka.. cadangan nak buatkan bubur lambuk je.. ok tak ek? nak kena balas hantar makanan pukul 4 pagi jugak ke??? Biar betul korang ni.....


"Ambillah sebahagian harta mereka menjadi sedekah, supaya dengannya engkau membersihkannya (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yg buruk) dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka, dan ingatlah Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui" - At-Taubah-103

Ok, lah.. sekian sahaja sedikit pengalaman di bulan Ramadhan utk dikongsi bersama... Marilah kita bersedekah semampu yang boleh di bulan Ramadhan yg mulia ini... siapa tahu dengan sedikit bantuan yang dihulurkan, mampu memberi sinar kebahagian di dalam hidup mereka2 yang berada di dalam kesusahan.....

P/s: Bagi warga Malaysian-Yanbu dan insan2 yg berhati mulia sekalian... mari kita bantu En. Jais (Walangkopo) dgn menghulurkan sedikit wang ringgit utk membiayai kos chemoteraphy utk penyakit kanser yg sedang dialami... moga bantuan anda, dapat meringankan beban beliau di bulan Ramadhan ini... Semoga Allah SWT sahaja yang dapat membalas jasa baik kalian..

Ma'assalamah!

8.27.2009

Hujan & Ribut di Tanah Tandus..

Assalamualaikum...

Selamat Hari Khamis.. Selamat berpuasa utk hari yg ke-6.. saat saya menulis posting ini, Yanbu dilanda hujan.... nak kata gerimis.. lebat juga.. tp tak la lebat sangat... dari sebelum Isyak tadi dah mula hujan rintik2 lebat... lepas tu berhenti sekejap.. ni hujan balik.... angin di luar pun dah bertiup kencang seakan2 bunyi ribut.. guruh juga sekali sekala kedengaran memecah kesunyian... seram pulak rasa.. sebab hubby saya sekarang tengah kerja shift malam.. dan saya keseorangan pula di rumah ni.. Ya Allah.. Tawakkal je lah..

Bumi Yanbu yg tandus di Arab Saudi ini telah disirami air dari langit untuk seketika... Syukur atas nikmat Allah kepada alam ini...

Gambar sekadar hiasan..

Semalam, untuk pertama kalinya saya merasai sendiri pengalaman berjalan kaki di tengah2 RIBUT PASIR.... MasyaAllah.. saya hampir2 terjatuh kerana kaki saya tersadung batu.. Ini disebabkan saya berjalan tutup mata dgn tangan kerana menahan pasir daripada masuk ke dalam mata.. walaupun sememangnya saya pakai penutup muka di sini.. tp mata masih lagi terdedah... lepas ni, kalau ada ribut pasir lagi.. kena pakai penutup muka yg selubung habis.. mata pun tak nampak.. baru selamat mata ni dari dimasuki pasir... Nasib baik jarak rumah dari Musolla tak berapa jauh... terpaksa berjalan laju dalam angin ribut pasir yg agak kencang... dan disebabkan ribut pasir itu.. jemaah terawikh muslimah hanya seramai 1 setengah saf sahaja (selalunya penuh) dan.... berjalan di tengah2 ribut pasir adalah satu lagi pengalaman baru bagi saya di perantauan.... adventure tu..

Keadaan ribut pasir di waktu malam.. (bukan gambar original)

Menurut jangkaan hubby saya... kalau ribut pasir dan hujan sekali sekala begini.. kemungkinan di Arab Saudi di daerah Yanbu, akan masuk musim peralihan cuaca.. iaitu, musim cuaca panas beralih ke musim sejuk... teringat masa mula2 sampai di Airport Yanbu akhir bulan Januari lepas.. waktu malam.. Subhanallah, sejuknya hingga menggigit tulang.. sampai terketar2 bibir saya... dan cakap pun siap keluar2 asap lagi dekat mulut.. Masa tu mmg jakun habis la.. sbb ingatkan Arab Saudi ni panas sentiasa... rupanya ada pulak musim sejuk.. dah duduk kat sini baru saya tahu...

Jika kawan2 di Jubail, Saudi pula.. cuaca di sana agak ekstrem sikit.. kalau panas.. boleh cecah ke 50++ degree.. kalau sejuk.. sejuk yg amat... -ve darjah celcius.. tahap beku rasanya.. kalau tgk gmbar2 mereka dlm blog.. dah mcm dekat Eropah pulak.. siap dengan snow cap dan jacket tebalnya.. Agaknya nak mandi pun kena fikir 2-3 kali... krn tak tahan sejuk sbb air paipnya pon dah macam air batu.. (betul tak org Jubail? hehe..) Dan... benda yg tak pernah berlaku di Malaysia juga berlaku di Jubail.. seperti 'hujan ais'.. Haa.. kalau tak percaya.. kamu boleh baca di blog kawan hubby saya di sini. Untung la org2 Malaysia yg kerja di Jubail.. mcm2 pengalaman you all rasa.. Kami di Yanbu pun untung juga sebab tak rasa panas yg terlampau ekstrem mcm dekat sana.. :) Alhamdulillah..

Mereka bertiga ni, sahabat2 hubby saya yg berada di Jubail... sedang menunggu utk pergi kerja di musim sejuk.. nak berkenalan ke? semua sudah berpunya ni... hehe.. kawan2 tak kisah punya... (gambar ehsan dari Kijang 15)

Walaubagaimana pun keadaan cuaca yg telah ditentukan oleh Allah SWT.. bersabarlah ya.. kerana itu cuma dugaan dan ujian yg Allah berikan di dunia utk menguji kesabaran & keimanan kita.. Di padang mahsyar nanti.. waktu siangnya amat panjang dan jarak matahari dari kepala kita adalah sejengkal je.. dan waktu malamnya pula adalah amat sejuk... Wallahua'alam.. jika kita tergolong daripada orang2 yg beriman.. beruntunglah kita kerana kita takkan terasa terseksa dgn cuaca tersebut di akhirat nanti..

Bagaimana utk menjadi h
amba yg dikasihi Allah dan tergolong daripada orang2 yang beruntung di akhirat nanti? Senang sahaja... jaga akidah, perbanyakkan amal ibadah.. menyambung silaturrahim dan berbaik2 sesama manusia terutama kepada kedua ibu bapa,.. makan dari sumber yg halal.. jauhi segala perkara2 maksiat dan yang dilarang oleh Allah SWT...dan ikutilah panduan dari Al-Quran & As-Sunnah.. InsyaAllah.. selamat dan aman dunia & akhirat...

Moga hujan yg melanda Arab Saudi dan di mana2 jua di muka bumi Allah di bulan Ramadhan yang mulia ini adalah merupakan hujan rahmat buat kita semua...

Sekian sahaja info cuaca terkini dari bumi Yanbu, Saudi Arabia.... Wassalam..

5.03.2009

Bila Nak Balik Malaysia?

Bila nak balik Malaysia? ahhaaa... soalan cepu emas nih.... bagi family Malaysia Yansab yg dah tempah tiket awal2 utk pulang ke Malaysia... amat teruja sekali bila cite pasal nak balik.. bila nok kelik Mesia? kata org ganu / kelate... rata2 mereka semua pakat balik... kalau tak bulan 7 ni sampai laaa ke raya.. takpun, 2-3 hari sebelum raya.... syok nye... tu cite pasal orang... Aku plak mcm mana?? dari awal2 aku smpai sini.. cadang kata nak balik bln 7... tp nmpak gaya cuti hubby aku kena freeze sbb masa tu dgr cite, plant dah mula sibuk.. skrg ni pun dah 2 hari dia masuk shift... nak balik raya?? oohhhh.. kalau la dapat balik... alangkah bahagianya....

Awal2 hubby aku ckp, mgkin raya ni dia kena keje... uwaaa... menitis lagi la air mata duyung ni nnti... di pagi raya mesti la lagi sebak.. org pakai baju raya cantik2.. tolong mak kat dapur sediakan juadah di pagi raya... aku kat sini sorang2 di pagi raya.... uwaaa... tak dapat bayangkan kesedihan yg terpaksa aku hadapi nnti... ngadap laptop je la.. skype dgn family dkt Malaysia tgk kemeriahan raya kat sana.... huhuhu....

Eeehhhhhh.. apa nih?? puasa pun lmbat lagi... dah cite pasal raya........apa daaaa..

Sebab tu, kalau kawan2 aku kat sini cite pasal balik Malaysia, aku hanya mampu tersenyum kambing je laa... sabar... sabar... diaorang tu lagiii... la lama tak balik.. ada yg dah jejak setahun punnn.. aku kan baru je 3 bln lebih kat sini.... bila ada org tanya lagi bila nak balik.......... aku hanya akan menggeleng dan tersenyum je la.....isk..isk.. sabar lagiiii..

Ni gambar sewaktu kelas memasak di rumah K.Za Ahadin... resepi laksa Johor marvellous.. yummy...

Oraitt.. utk memenuhi permintaan K. Yan (Arrayani.. I likeee..) ayat ni ayat yg dia tanya.. aku dah refer pd ustazah aku... harap yg lain2 pun bleh belajar sama... itulah tujuan blog ini sebenarnya.. selain dapat meluahkan idea & curahan hati.. dapat juga aku berkongsi ilmu yg berguna.. moga kita sama2 mendapat manfaat dari blog aku yg tak seberapa ini... Baiklah... ayat yg ditranslate pd kali ini ialah.......

Bila nak balik Malaysia???
Orang arab kata... Mataa Ta'uudi ila Maaliizia? tu kalau kite tanya pada org lelaki..


Kalau kite nak tanya girl friend kite lak... Mataa Ta'uudina ila Maaliizia?....

Limaadza Ta'uudi ila Maaliizia?? - Why do you want to go back to Malaysia?? Jawapan dia...... korang jawap la sendiri yee.. hehehe..

Ok kite tukar topic, kat bawah ni aku nak share some info tentang kebesaran Al-Quran lagi... sebagai kesinambungan dari entry aku yg lepas... BAGAIMANA NAK HIDUPKAN HATI KITA... dan apakah2 syarat2 yang harus kite applykan utk menghidupkan hati kita yang kita sayangi ini?? terima lah ilmu ini dengan hati yang terbuka.. moga kita sentiasa di dalam keredhaanNya..

============++++++++++================

Syarat2 menghidupkan hati dengan Al-Quran ada 4 perkara:-

Pertama
, Al-Quran hendaklah dibaca dengan tenang & khusyuk, dalam keadaan bersunyi diri (berkhalwah), terutama pada waktu tengah malam atau fajar (Subuh) Allah berfirman bermaksud: "Sesungguhnya membaca Al-Quran pada waktu fajar (Subuh) itu disaksikan malaikat/" (Surah Al-Isra', ayat 78)

Kedua,
membaca Al-Quran dengan pengamatan maknanya. Pembacaan yg disertai dengan renungan dan pengamatan sedemikian akan membuka pintu hati seseorang untuk menerima kebenaran yg terkandung dalam Al-Quran. Dengan perkataan lain, roh dari alam tinggi (Alam Ketuhanan) yang dibawa oleh Al-Quran itu akan turun dan meresapi ke dalam hati pembaca Al-Quran kemudian ia menghidupkannya.
Dengan itu hati dapat mengenal kebenaran dengan mudah dan mencintainya. Nilai kebenaran dan kebaikan akan tumbuh subur dalam jiwanya. Lantas ia menyukai kedua-duanya, tetapi membenci dan menentang kebatilan dan kejahatan.

Ketiga,
sentiasa bersikap bersedia untuk menerima kebenaran Al-Quran sebelum membaca atau mendengarnya. Manusia sering dikuasai oleh hawa nafsunya. Segala keinginan dunia (hingga membawa kepada kegilaan) adalah dinding (hijab) tebal yang menutup hati seseorang itu sehingga menyebabkan enggan menerima hidayah Allah melalui Al-Quran.


Keempat,
merealisasikan kehambaan ('ubudiyyah) diri sewaktu membaca Al-Quran. Perasaan ini akan dapat menimbulkan keazaman untuk merealisasikan segala ajaran Al-Quran yg dibaca itu dalam kehidupan semata-mata untuk mendapatkan keredhaan Allah.
Dalam perkataan lain, ianya akan menimbulkan keazaman untuk bermujahadah iaitu melawan kemahuan diri yang bertentangan dengan ajaran Islam. Untuk memastikan ia terus hidup dan segar, maka hati perlu sentiasa menjalani proses mujahadah. Hati yang tidak bermujahadah, ertinya hati itu beku dan kotor. Hati yang kotor dan beku menyebabkan seseorang itu tidak ingin melakukan kebaikan, malah ia sentiasa melakukan perkara yang bertentangan dengan ajaran Islam..

(Al-Quran) yang kami turunkan kepadamu penuh berkah agar mereka menghayati ayat-ayatnya dan agar orang-orang yang berakal sihat mendapat pelajaran" - Surah Sad, ayat 29

Wallahu'alam.


Aku suggest guna tafsir Al-Quran ni... selain daripada tafsirnya diterjemah dalam B.Melayu & senang nak faham.. ada gak hukum tajwid pada setiap ayatnya... so, sambil baca... boleh betulkan tajwid sekali...InsyaAllah..

Du'a of the day:
Ya Allah lapangkanlah hati kami dengan Al-Quran,

Mudahkan urusan kami, tinggikan pahala kami

Cantikkan akhlak kami
... Terangi hati kami
dan terangi pula dengannya kubur kami

Wahai Tuhan yang memelihara dan mentadbir
sekalian alam... Amin..

4.23.2009

Akala.. Akaltu.. Yakkulu.. Sayakkulu..


Ahlan Sodiqii / Sodiqatii!
Entry kali ni nak story bab MAKAN.. semua org suka MAKAN... hubby aku lg laaa suka MAKAN.. walaupun seminggu 3 kali pegi gym yg dsediakan utk pekerja2 Yansab dkt Radwa, tp kalau MAKAN tak control.. tak ada maknanyaaaaaa... apa tak nya.. sebelum pegi keje.. breakfast dgn aku dulu dkt rumah.. menu.. kalau tak jemput2, lempeng, kalau rajin skit, nasi goreng @ bihun goreng.. kalau kurang rajin.. buat roti Pak John je.. heheh.. smpai tempat keje.. MAKAN nasi lemak lagi... tghari MAKAN... malam MAKAN lagi... wahh.. wife dia pn MAKAN 2 kali je sehari tau... takpe lahhh... dah rezki perut dia.. MAKAN la selagi boleh MAKAN ye tak? kang kalo dah sakit... melopong je la tgk org MAKAN sedap2.. ishh.. mintak2 la dijauhkan segala penyakit2 kronik tu.. nauzubillah!

Gambar ini hanya hiasan semata....

Minggu ni, ramai keluarga2 Malaysia di Yanbu gi berkelah di Pantai nan indah di Umluj.. dgr cite... mcm2 aktiviti la yg diaorang buat.. sambil berpicnic, sambil tu snorkelling, diving, fishing, swimming, EATING and EATING againn.. dari pagi.. smpai la ke malam.. dasat tu.. tu baru betul punya picnic.. tp sayangnya... aku tak dapat join mike2 tu semua.. pasal apa?? biasa arr... hubby aku tu busy sokmo.. asyik keje je hr minggu... aku yang jadi 'penunggu' dekat rumah ni.. redho je lah.. suami keluar mencari rezeki di hari minggu.. isteri kat umah wat apa lak?? si isteri ni .. apa lagi.. hari malas-malasan sedunia la kalau tiba hari minggu... yehaaa!!! pendek kata, semua malas nak buat la.. kecuali kalau terpaksa @ kena paksa hehehe..

Haii.. murah rezeki betul lah minggu nih... Alhamdulillah.. mlm ni dapat jemputan ke majlis BBQ dkt rumah En. Zaki (sedara aku tu..) sempena wife Hj Zin (Kak Khadijah) yg nak berangkat pulang ke Malaysia setelah sebulan dia di Yanbu. Terima kasih la kerana menjemput kami berdua.. dapat juga kami berkelah di malam hari.. bezanya, orang lain berkelah di pantai... kami plak berkelah di halaman rumah jeee.... jadi laaa.. terisi jugak mlm minggu kami dgn aktiviti MAKAN.. nntikan gambar2nya yg akan aku post di next entry..

Oh yaa.. InsyaAllah, lepas ni KALAU AKU RAJIN LA... diulang.... KALAU AKU RAJIN K.. aku akan selitkan beberapa perkataan & ayat2 bhs Arab yg simple utk dikongsi bersama.. bukan lah pandai sangat.. baru je sebulan lebih pegi kelas... harap2 tak lama lagi pandai lah... heheh.. kalau pembaca2 blog aku ni rasa ilmu yg aku sampaikan ni salah.. silalah betulkan ye.. no problemo!

Baiklah... Perkataan pertama yang ingin aku kongsi ialah perkataan MAKAN sebab entry kali ni byk cite bab MAKAN. Perkataan pertama iaitu Akala (ate - past tense) Akaltu (I ate) Yakkulu (eating- present tense) Sayakkulu (I will eat- future tense).. contoh ayat.. 'Maadza Yakkulu?' (Apa yg kau tengah MAKAN tu?) Jawapannya... 'Yakkulussamak Ma'rruzzan' ataupun kita boleh sebut.. 'Yatanaawalussamak Ma'rruzzan' maknanya.. (Aku tengah MAKAN ikan dengan nasi la...) hehe.. sorry la.. translation dia aku hentam bhs pasar je... janji korang paham.. hmm..
nmpak mcm simplekan.. tp tang sebutan dia tu.. bukan bleh main belasah je.. sebutan salah, makna dah lari.. kang jadi lain plak.. samalah mcm baca Al-Quran... tak ble suka2 je nak baca tanpa sebutan dan tajwid yg betul.. betul tak ustazah nurrah?? (Ustazah kelas bhs Arab aku le tu..)

Ahhaaa... seperti yg aku bgtau tadi.. 'Buah keranji tersangkut kat pagar, terjatuh pula di atas papan... saya budak baru belajar.. kalau salah tolonglah tunjukkan..' Terima kasih! ewah.. berpantun la pulak...

Ok, sekian dulu.. cite bab makan2.. akhir kalam...

Dua' for the day:

Ya Allah Ya Rahman... apabila Kamu menerima taubat kami dan mengampuni dosa-dosa kami.. kami memohon dgn rasa rendah dirinya.. terangkanlah hati kami dengan keupayaan memahami kandungan Al-Quran (sekaligus memahami bahasa Al-Jannah iaitu Bhs Arab) dan kekuatan untuk menghafaznya (ayat2 Al-Quran)... semoga ianya dpt memberi manfaat kepada kami, ahli keluarga kami dan org2 disekeliling kami.. berkatilah perjalanan hidup kami dan akhirilah hidup kami dengan kesudahan yang baik... Amin, Amin YaRabbal Alaminnn...

4.13.2009

Memang ada hikmahnya...

Tajuk kat atas adalah kesinambungan dari entry aku yg lepas... haaa.. kalau rajin baca lah.. kalau dah baca, bacalah lagi kalau rajin.. hehee... Syukur di atas ketentuanNya... itulah yg selalu orang cakap, sesuatu kejadian pasti ada hikmahnya tersendiri... aku percaya, ramai yang pernah mengalami pengalaman duka tetapi akhirnya.... bahagia.. itulah dugaan yang Allah berikan kepada hambaNya yang terpilih kerana ingin menguji sejauh mana tahap keimanan seseorang... eccehhh.. dah macam ustazah la plak..


Hmmm.. ni la yg aku nak habaq mai dekat korang nih.. rasa baru je aku mengomel dkt husband aku pasal plan nak ke Madinah minggu lepas tak jadi... rupa2nyaaaa.. ada sesuatu yg menanti kami... YESSS!! haaaaa.. nak tau ke?? lain kali je la aku cite.... boleh gitu?? heheheh... buat suspend je aku ni kan?.. kalau kena dkt org2 tua.. mesti dia ckp.. bertuah punya budak!


Ok... ok.. aku nak citer la nih... hubby aku mmg suka buat kezutann... dan selalu sangat buat decision last minute... tp takpe.. disebabkan aku dah terbiasa dgn keadaan gitu... so, tak jadi masalah lah... the very the small matter punye...


Kite gi Mekah esok... kata hubby ku.. APA? esok??? kata esok kena keje? kataku pula... Ishh.. byk songeh plak aku nih.. orang dah ajak tu, jgn la byk tanya kan.. aku pun apa lagi, suka laaaa... drpd terperuk dkt rumah hari minggu.. gi Mekah pun best jugak... walaupun pergi balik hari.. aku tak kisah janji dapat keluar dari rumah... pendek kata, kalau dapat pegi Balad pon suka.... walaupun hanya pegi ke pasar ikan... jadilahhhh.. kwehkuehkwehkueh…


Actually kami ke Mekah kerana satu misi... selain tujuan utk solat di Masjidilharam yg mana hati akan sentiasa tenang apabila berada di dalamnya... kami juga ingin berjumpa dengan hubby aku punya kakak punya jiran.... ??????????? ahha... short form nya... Jiran Kakak Ipar aku le tu.. hihi.. Tok Normah & anak perempuannya iaitu Kak Hanim yg datang ke sini utk menunaikan ibadah umrah.. Walaupun hanya jiran, tp hubungan keluarga hubby aku dgn 2 beranak ni.. sangat la rapat... dah macam family sendiri...


Bila dah jumpa jiran sebelah rumah tu.. apa lagi... mestilah ada buah tangan dari Mesia... and this is the best part... dapat lah ikan bilis, udang kering, sedikit rempah ratus, sos tiram, sos cili, asam keping, keropok kering, serbuk jus limau kasturi, susu pekat manis pun ada... dan yang paling syok sekali... Guess What??.............. ASAM KECUT ..... huahuahua... lamanya aku tak makan asam... disebabkan kuantitinya tak sampai setengah plastic, so aku declare dgn hubby aku.... awak nak benda lain... awak ambik laa... saya tak kisah.. tp asam kecut ni saya punya sorang k... muahahahaha.... kiasu betul aku nih kan....


Bergambar dkt lobi hotel je.. hotel Dallah Barakah.. semput gak nak menapak ke hotel tu... nmpak tak kotak 'harta karun' tu.. best tau...


Ok, lah... tu je sebenarnya aku nak cite... mesti korang berkata2 dalam hati... laaa tu je? ingatkan apa la tadi... ekekekeke... saje je nak wat suspend... biasalah kalau dah duduk di perantauan nih, benda2 yang susah nak dapat... walaupun hanya sebotol sos cili & asam kecut.. tapi kalau orang kirim utk kite dari jauh.. punya la excited bkn kepalang... mcm dpt jongkong emas rasanya... ewahhh....


Buat mak tersayang dan kakak ipar ku... terima kasih yg tidak terhingga aku ucapkan di atas kiriman barang2 makanan tu.. dan buat Tok Normah & Kak Hanim.. terima kasih jua sbb susah payah mengangkut kotak makanan tu from Pasir Gudang, Malaysia to Singapore to Jeddah to Madinah to Mecca and now.. already at Yanbu.. perjalanan kotak tu adalah lebih kurang 9000km... jauh kotak makanan tu mengembara kan... heheheheh....

4.09.2009

Mimpi Tinggal Mimpi

APA?? kena keje ke… itu lah ngomelan aku pada hubby aku bila dpt tau yg dia terpaksa keje di hari minggu.. bertambah muncung la bibir ni.. sbb memikirkan yang kami terpaksa membatalkan plan untuk ke Madinah yang telah berminggu kami rancang tp asyik tak jadi je…. hhmm.. mungkin ada hikmahnya tu (ayat nak sedapkan hati..)

Lama jugak aku nak redakan rajuk aku ni.. ada la dlm 5 minit gitu.. (hee.. lama ke?) bkn baru sekali dia kena keje hari minggu… dah berulang kali.. maknanya.. dlm seminggu.. dia tak ada off day langsung.. straight keje.. Contohnya, kali ni.. kalau campur minggu lepas.. 14 hari keje terus menerus… tanpa cuti…. bila keadaan mcm ni berterusan… ter "effect" jugaklah kehidupan aku sbgai Professional Home Manager (PHM) a.k.a Housewife iaitu jawatan yg secara rasminya aku sandang since pertengahan Januari lepas… huhuhu…

Nasib baik PHM mcm kami di Yanbu ni ada jugak aktiviti2 yg memenuhi minggu2 kami di sini… mcm kelas bhs Arab every Sunday & Tuesday, Tadarus Al-Quran & diselang-selikan dengan kelas memasak setiap Rabu… Ada juga sekali-sekala memenuhi undangan mak angkat arab aku ke kelas2 Fardu Ain & ziarah.. Kalau tidak.. memang terperap je lah aku dkt rumah ni… nak jadi apa? tepu la otak aku ni weh… kalau kena perap je kat rumah… uwaaaa…

If think from the positive sides… ada bagusnya hubby aku banyak OT.. bak kata Nor (Cik Aa – perjalanan ini) mahsyukkk tuuuuuu… betul juga yek…… Alhamdulillah.. syukur kepada Allah yang telah mengurniakan kami berdua dengan rezki yang melimpah ruah… terima kasih lah En. Supervisor yg bagi banyak keje dekat hubby aku… yela, yela… aku paham…. skrg plant Yansab dah nak mula start-up.. dan mcm dkt mana2 petrochemical company gak.. kalau start-up mmg la byk kejenya.. jd PHM2 mcm aku yg ada husband keje petrochemical co. ni.. haruslah memahami situasi keje suami masing2.. jd takde la bibir asyik muncung je bila suami kurang menghabiskan masa dengan kita dekat rumah.. (oopss.. aku ckp ni.. utk diri aku tau.. sorry, jgn terasa.. ~hihi~ )


Ni kes tak ada gmbo nak letak la ni.. ni le gmbo logo & workplace Hubby aku.. Jgn marah ye boss2 Yansab.. kan aku tolong promote nih.. hehe

Kalau hubby aku dah start masuk shift ntah cmna lak ye life aku lepas ni… sabo je lah.. alahh.. mcm tak biasa plakk.. dekat Mesia boleh plak tdo sensorang dekat rumah malam2… takkan dekat Yanbu tak boleh kott.. ishh… (ayat sedapkan hati lagik!).. yelah.. kalau dkt Mesia.. if boring2 ke.. takut ke.. bleh 'lari' balik rumah mak aku… kalau dkt sini.. nak lari rumah sape lak.. takkan nak ketuk rumah mak angkat arab aku… errr... belum terpikir lagi la nak wat mcm tu..

Hemmm… Entry kali ni sbnrnya nak pujuk hati sendiri.. bg cool down.. bukan nak lepas geram… tp sekadar meluahkan perasaan… nasib baik En. hubby aku pandai menghiburkan hati dengan lawak2 poyo dia tu.. memula jual mahal.. dari senyum sumbing ke sengih2 kambing.. last2.. terhambur jugak la ketawa aku yg sememangnya tak bleh tahan kalau hubby aku buat lawak.. wakakaka.. tak jadi nak merajuk.. ok lah, nak smbung mimpi.. kot2 mimpi balik Malaysia bln 7 ni bleh jadi kenyataan… kalau hubby aku baca ni.. mesti dia cakap.. mimpi tinggal mimpi je la… huhuhu…. sabo je…!

2.09.2009

RizHad now in Yanbu, KSA

Salam.. Holla! lamanya rasa tak update blog.. mau dekat sebulan gak tak mengomel dkt sini..bukannya tak ada story mory.. banyak.. kalau diflashback balik since hubby aku balik bercuti hari tu.. mau 3 page blog ni tak cukup..hahaha.. ye la tu..

Dah 10 hari aku dekat sini... so far Alhamdulillah.. everything went smoothly.. :) harap2 ia akan berterusan selama aku dekat sini.. oh ya... jap lagi aku nak gi buat medical check-up.. dkt mana ntah semalam hubby aku ckp.. ikut je la.. Actually aku nak update lama dah kisah aku dkt sini dari hari pertama aku sampai.. tp disebabkan line internet tak berapa elok.. so terpaksa la ditunda.. ni pun bukan ok sgt.. setting dekat blog ni plak problem.. button untuk upload gambar dkt post editor ni tak ada dekat template untuk type posting nih.. bukan tu je.. semua button tak ade la.. camno nak buek tu.. tak dpt la aku nak upload pic terkini aku dkt sini.. :( So, aku mintak tolong sangat2 sapa2 yang tau mcmanana nak menyetelkan problem aku nih.. meh la share sikit ilmu IT korang tu kat aku... especially pada sapa2 yg penah experience the same problem mcm yg aku kena nih.. tensen tuh bila godeh2 tapi tak menjadi gak.. apa kena la dgn setting dia nih.. poning kepala dibuatnya.. lagi satu.. dkt header blog tu dia tukar tulisan Arab lak.. mcmana nak tukar seperti asal ekk?? tolong la bagitau kawanmu ni ha.. nanti aku belanja belacan Melaka barang sekeping dua.. stok belacan aku banyak nih.. hahahahha...

Sepanjang aku dekat sini.. aku baru je merayap dekat Hyper Panda 2 kali.. ronda2 dkt pantai RC.. dgn pergi rumah En. Leman & Kak Mas.. Thanks ya, sbb sudi jemput kiteorang dtg rumah.. makan mee rebus tuh.. nak pergi jauh lagi.. kena la tunggu iqamah siap dulu.. lagipun kiteorg blum ada transport sendiri lagi.. tu yg langkah tak berapa panjang lagi tuh... tunggu la skit hari lagi.. akan aku jelajah bumi Anbia ni sejauh mana yg boleh.. cehh.. mcm bagus je.. silap2 hubby aku kata.. destinasi kita, Jeddah, Madinah, Mekah je.. hmmm.. ok la tuh.. K lah.. nak type pepanjang pun nnti korang bosan lak nak baca.. lgpun bukan ada gmbar nak tengok.. sekali lagi, aku nak mintak tolong.. pada sesapa yg tau mcm mana nak buat dengan setting blog nih, please contact me k.. tak kira lah nak skype ke.. nak leave message dkt sini ke.. oh ya.. address skype aku "udarizal".. kalau rasa2 nak chat dgn aku ttg hal2 lain.. meh la.. jgn malu2.. khas utk wanita saja k..

Ok lah, harap2 entry lepas nih ada cerita yg lebih menarik lagi dan aku dpt upload pic2 terkini aku.. tata..