Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.. "Selamat Datang ke Dunia Karya RizHad"

5.03.2009

Bila Nak Balik Malaysia?

Bila nak balik Malaysia? ahhaaa... soalan cepu emas nih.... bagi family Malaysia Yansab yg dah tempah tiket awal2 utk pulang ke Malaysia... amat teruja sekali bila cite pasal nak balik.. bila nok kelik Mesia? kata org ganu / kelate... rata2 mereka semua pakat balik... kalau tak bulan 7 ni sampai laaa ke raya.. takpun, 2-3 hari sebelum raya.... syok nye... tu cite pasal orang... Aku plak mcm mana?? dari awal2 aku smpai sini.. cadang kata nak balik bln 7... tp nmpak gaya cuti hubby aku kena freeze sbb masa tu dgr cite, plant dah mula sibuk.. skrg ni pun dah 2 hari dia masuk shift... nak balik raya?? oohhhh.. kalau la dapat balik... alangkah bahagianya....

Awal2 hubby aku ckp, mgkin raya ni dia kena keje... uwaaa... menitis lagi la air mata duyung ni nnti... di pagi raya mesti la lagi sebak.. org pakai baju raya cantik2.. tolong mak kat dapur sediakan juadah di pagi raya... aku kat sini sorang2 di pagi raya.... uwaaa... tak dapat bayangkan kesedihan yg terpaksa aku hadapi nnti... ngadap laptop je la.. skype dgn family dkt Malaysia tgk kemeriahan raya kat sana.... huhuhu....

Eeehhhhhh.. apa nih?? puasa pun lmbat lagi... dah cite pasal raya........apa daaaa..

Sebab tu, kalau kawan2 aku kat sini cite pasal balik Malaysia, aku hanya mampu tersenyum kambing je laa... sabar... sabar... diaorang tu lagiii... la lama tak balik.. ada yg dah jejak setahun punnn.. aku kan baru je 3 bln lebih kat sini.... bila ada org tanya lagi bila nak balik.......... aku hanya akan menggeleng dan tersenyum je la.....isk..isk.. sabar lagiiii..

Ni gambar sewaktu kelas memasak di rumah K.Za Ahadin... resepi laksa Johor marvellous.. yummy...

Oraitt.. utk memenuhi permintaan K. Yan (Arrayani.. I likeee..) ayat ni ayat yg dia tanya.. aku dah refer pd ustazah aku... harap yg lain2 pun bleh belajar sama... itulah tujuan blog ini sebenarnya.. selain dapat meluahkan idea & curahan hati.. dapat juga aku berkongsi ilmu yg berguna.. moga kita sama2 mendapat manfaat dari blog aku yg tak seberapa ini... Baiklah... ayat yg ditranslate pd kali ini ialah.......

Bila nak balik Malaysia???
Orang arab kata... Mataa Ta'uudi ila Maaliizia? tu kalau kite tanya pada org lelaki..


Kalau kite nak tanya girl friend kite lak... Mataa Ta'uudina ila Maaliizia?....

Limaadza Ta'uudi ila Maaliizia?? - Why do you want to go back to Malaysia?? Jawapan dia...... korang jawap la sendiri yee.. hehehe..

Ok kite tukar topic, kat bawah ni aku nak share some info tentang kebesaran Al-Quran lagi... sebagai kesinambungan dari entry aku yg lepas... BAGAIMANA NAK HIDUPKAN HATI KITA... dan apakah2 syarat2 yang harus kite applykan utk menghidupkan hati kita yang kita sayangi ini?? terima lah ilmu ini dengan hati yang terbuka.. moga kita sentiasa di dalam keredhaanNya..

============++++++++++================

Syarat2 menghidupkan hati dengan Al-Quran ada 4 perkara:-

Pertama
, Al-Quran hendaklah dibaca dengan tenang & khusyuk, dalam keadaan bersunyi diri (berkhalwah), terutama pada waktu tengah malam atau fajar (Subuh) Allah berfirman bermaksud: "Sesungguhnya membaca Al-Quran pada waktu fajar (Subuh) itu disaksikan malaikat/" (Surah Al-Isra', ayat 78)

Kedua,
membaca Al-Quran dengan pengamatan maknanya. Pembacaan yg disertai dengan renungan dan pengamatan sedemikian akan membuka pintu hati seseorang untuk menerima kebenaran yg terkandung dalam Al-Quran. Dengan perkataan lain, roh dari alam tinggi (Alam Ketuhanan) yang dibawa oleh Al-Quran itu akan turun dan meresapi ke dalam hati pembaca Al-Quran kemudian ia menghidupkannya.
Dengan itu hati dapat mengenal kebenaran dengan mudah dan mencintainya. Nilai kebenaran dan kebaikan akan tumbuh subur dalam jiwanya. Lantas ia menyukai kedua-duanya, tetapi membenci dan menentang kebatilan dan kejahatan.

Ketiga,
sentiasa bersikap bersedia untuk menerima kebenaran Al-Quran sebelum membaca atau mendengarnya. Manusia sering dikuasai oleh hawa nafsunya. Segala keinginan dunia (hingga membawa kepada kegilaan) adalah dinding (hijab) tebal yang menutup hati seseorang itu sehingga menyebabkan enggan menerima hidayah Allah melalui Al-Quran.


Keempat,
merealisasikan kehambaan ('ubudiyyah) diri sewaktu membaca Al-Quran. Perasaan ini akan dapat menimbulkan keazaman untuk merealisasikan segala ajaran Al-Quran yg dibaca itu dalam kehidupan semata-mata untuk mendapatkan keredhaan Allah.
Dalam perkataan lain, ianya akan menimbulkan keazaman untuk bermujahadah iaitu melawan kemahuan diri yang bertentangan dengan ajaran Islam. Untuk memastikan ia terus hidup dan segar, maka hati perlu sentiasa menjalani proses mujahadah. Hati yang tidak bermujahadah, ertinya hati itu beku dan kotor. Hati yang kotor dan beku menyebabkan seseorang itu tidak ingin melakukan kebaikan, malah ia sentiasa melakukan perkara yang bertentangan dengan ajaran Islam..

(Al-Quran) yang kami turunkan kepadamu penuh berkah agar mereka menghayati ayat-ayatnya dan agar orang-orang yang berakal sihat mendapat pelajaran" - Surah Sad, ayat 29

Wallahu'alam.


Aku suggest guna tafsir Al-Quran ni... selain daripada tafsirnya diterjemah dalam B.Melayu & senang nak faham.. ada gak hukum tajwid pada setiap ayatnya... so, sambil baca... boleh betulkan tajwid sekali...InsyaAllah..

Du'a of the day:
Ya Allah lapangkanlah hati kami dengan Al-Quran,

Mudahkan urusan kami, tinggikan pahala kami

Cantikkan akhlak kami
... Terangi hati kami
dan terangi pula dengannya kubur kami

Wahai Tuhan yang memelihara dan mentadbir
sekalian alam... Amin..

5 comments:

Anonymous said...

hehehe

TQ DIDA buat susah2 jek. Yang jawapannye pulak tak apa nanti kita mintak kat org Jubail pulak..huhu


TQ daun keladi tau...lepas nih ada lagi. hahahah

Dida... said...

Sama-sama...

Takpe.. x susah ponn.. kite pun bleh belajo gak... kalau nk tanya lagi.. jgn la bg yg susah2 ek.. bukan apa.. sebelum kite ty ustazah .. kite kena buat ayat sendiri dulu..baru la dia tolong betulkan...

kalau dah terror nanti.. tak kisah la nk tanya apa pun.. sebab kite pun still baru je belajar... kira beginner lagi...anyway, thanks for asking... really appreciate it..

LYNN said...

Dida,
Nasi lemak buah bidara,
Daun selasih hamba lurutkan.

lebih kurang la dah lupee

Buang emak buang saudara,
Kerana Kasih hamba turutkan.

Dida... said...

Ewahh..

berkias-kias pulak k. Lynn nih.. bagitau direct je la.. kite nih, bkn faham sgt ayat2 tersirat tersurat ni... hehe..

Dida... said...
This comment has been removed by the author.