Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.. "Selamat Datang ke Dunia Karya RizHad"

6.17.2009

Ilmu & Virus

Ahad & Selasa lepas seperti biasa kelas bahasa Arab & mengaji Al-Quran di adakan utk Malaysian Ladies di Yanbu... walaupun belum mahir berkomunikasi dlm Bhs Arab keseluruhannya... kami tetap tekun belajar nahu-nahu (grammar) bhs Arab & juga pengajian Al-Quran... Jgn tak percaya... kitaorg pun ada test tajwid jugak.. mcm budak2 skolah... lama tak rasa panik bila ada test... Bagus jugak Ustazah wat mcm ni... at least kiteorang tahu setakat mana yg kiteorang faham dgn hukum2 tajwid ni... dan Alhamdulillah.. rata2 murid2 ustazah di kelas ni dah menunjukkan improvement yg bagus dari segi pembacaan Al-Quran... moga usaha kita untuk mempelajari Al-Quran mendapat ganjaran dari Allah SWT...

Setakat ni, conversation dlm bhs Arab belum ditekankan lagi oleh Ustazah.. saya rasa dia nak kukuhkan dulu ilmu grammar kami dan barulah dia akan terus mengajar perbualan... Yang penting.. dalam menuntut ilmu, kita hendaklah sentiasa bersabar dan hormat pada guru kita.. baru lah ilmu yg ditimba itu akan menjadi berkat... Selain tu, inisiatif dari diri sendiri juga nak kena ada... byk membaca & menghafal perkataan2 & ayat2 baru juga byk membantu.. kalau setakat habis dekat kelas.. pastu sampai rumah langsung tak buka buku.. memang kurang sikit efficien
tnya... mcm saya la... skrg ni ntah napa malas nak buka buku... sindrom malas ni kalau tak lawan.. mmg menjadi2... Ya Allah... jgn lah Engkau jadikan penyakit malas ini bersarang di dalam tubuh badan ku ini.... Pesanan buat kawan2 seperjuangan... Homework banyak minggu ni.... buat jgn tak buatttt... heheheheh....

Ok.. sbenarnya saya nak kongsi satu berita yg saya dgr dr Ustazah saya di kelas tempohari... berkenaan dgn wabak 'Swine Flu' a.ka. Selsema Babi . Rupa2nya menurut ustazah saya, dkt Arab Saudi ni dah terdapat 14 org yg sudah dijangkiti dgn virus merbahaya ini.. termasuk lah 2 penduduk di Madinah... (di Malaysia, sehingga saya menaip N3 ini.. sudah 19 org okay...) di bawah ini adalah petikan yg saya dpt dari satu sumber di dalam internet.

RIYADH—Saudi Arabia reported three new swine flu cases on Monday, pushing the total cases detected to 14 since it first appeared in the kingdom early this month, the official SPA news agency reported. It cited the health ministry as saying they were a Filipino nurse working in a Riyadh hospital and two children, including the eight-month-old daughter of a Mauritanian diagnosed with the A(H1N1) virus on Sunday after arriving from Canada.

Abdullah Hugail of
the National Committee of Infectious Diseases said on Sunday that Saudi Arabia was vulnerable to the spread of swine flu because of the high number of foreign workers and pilgrims in the kingdom, media reports said. Some seven million out of the 25.4-million-strong Saudi population are foreign workers.

Oleh itu kawan2 ku especially yg berada di Tanah Arab... silalah berhati2 apabila mengunjungi tempat2 yang dikunjungi oleh ramai pendatang dari luar negara... bagi mereka2 yang ingin mengerjakan Umrah dan mengunjungi Kota Madinah.. elakkan mendampingi dgn org2 yang mempunyai simptom influenza (termasuk demam, sakit tekak, hidung berair & batuk) dan juga, elakkan tempat2 yang sesak...

Dkt bawah ni adalah langkah2 utk mengelakkan jangkitan selesema babi.... It's better to prevent than cure... (Mengelak adalah lebih baik drpda merawat.. ye dok...)

  • Jangan berkongsi air minuman dan makanan dengan sesiapa yang telah dijangkiti.
  • Jauhi orang yang sedang mengalami batuk-batuk, bersin atau selesema untuk mengelakkan risiko jangkitan.
  • Elakkan berpelukan dan bercium dengan mereka yang telah dijangkiti.
  • Penggunaan topeng membantu mengurangkan risiko dijangkiti.
  • Di Mexico kini orang ramai tidak digalakkan berkumpul beramai-ramai. Mereka juga tidak boleh bercium dan perlu menjarakkan diri antara satu sama lain dalam jarak sekurang-kurangnya dua meter (enam kaki).
  • Jauhi diri daripada mereka yang mengalami selesema terutama yang baru pulang dari negara-negara yang terjejas dengan wabak tersebut.
  • Basuh tangan dengan kerap boleh menghapuskan kuman. Lebihkan gosok di bahagian kuku tempat kuman berkumpul.
  • Banyakkan berehat. Libatkan diri dalam aktiviti senaman, jangan tertekan, minum banyak air dan makan makanan berkhasiat.
  • Dapatkan bantuan perubatan segera jika anda mengalami demam, berpeluh dengan banyak, loya, pening dan simptom selesema lain.

Untuk kawan2 wanita RizHad di Yanbu khususnya & di Jubail amnya... elok lah kita mula memakai niqab (penutup muka) sebaik sahaja kita keluar dari rumah especially ke tempat2 awam... selain drpd dapat mengurangi risiko jangkitan selsema babi , dpt juga mengurangi risiko jelingan mata pak2 Arab yg dok melihat 'kejelitaan' wajah2 kita semua nih.... hehe.... dan dpt juga kurangkan dosa & menambahkan pahala ye tak?? Yessss... itulah yg kita cari!


Sekian sahaja info keilmuan & kesihatan di RizHad...


Wassalam...

34 comments:

inc3 said...

salam,

alamak igtkan saudi free dr pnyakit tu,ropa2nya dh 14org.lepas ni kua umh kene pakai niqab je.tp sian kt org laki2.kene belikan penutup muka la jugak ye.

tq for the info..meh la kite berjaga2 dari skg.

Razak said...

Salam...Moga Allah permudahkan Dida dalam segala urusan menimba ilmu

"Pelajarilah ilmu, sesungguhnya mempelajarinya kerana takutkan Allah membawa kita kepada takutkanNya, menuntutnya adalah ibadah, membincangkannya adalah tasbih, mengkajinya adalah jihad, mengajarnya kepada orang yang tidak mengetahui adalah sedekah, dan memberikan perbelanjaan kepada ahlinya adalah Qurbah (membawa kepada dekatkan diri kepada Allah)"

LotsOfLove-Pearls said...

Salam Sahabatku yang jelita..

hehe..
terus berjuang untuk mendpat keredhaanNya..

takut plak ciri2 selsema tu coz now LOL kurang sihat..
tapi adakah kemungkinan..
adedede....
mintaklah dijauhkan..
nnt dtg d blog LOL k. ader kisah menakutkan LOL pagi ini..

Arianni said...

salam..

Nak komen pasal ilmu atau virus niii?? Tengah berfikir...

ummumishkah said...

baguslah rajin tambah ilmu..
Pasal H1N1 tu, mmg info yg bagus utk dikongsi,
bulan lepas ada ikuti talk kat UIA ni pasal H1N1, dr pun tak leh nak jawab soklan2... sbb benda baru kan.. moga kita semua dijauhkan dari terkena penyakit ni...

Pasti Al-Qamar said...

info yang sanggat bagus
http://koleksigubahan-atie.blogspot.com

Dida... said...

Linda..

Tu la... ingatkan Tanah Arab ni bebas dari penyakit tu... tp bila difikirkan balik.. mmg ada logiknya.. sbb Mekah & Madinah dikunjungi oleh pelbagai bangsa dari merata pelusuk negara... so the posibility for the virus to spread is high..

Perempuan mmg senang la sbb ada niqab.. tp lelaki mmg kna pakai mask la especially jk bersesak2 di tempat ramai org mcm di Masjidilharam...

Moga kita dijauhkan dr penyakit ini.. aminn..

Dida... said...

Razak..

Terima kasih di atas doa kamu... dan juga ayat2 yg menguatkan semangatkan saya utk tidak berputus asa utk menuntut ilmu...

Jika diikutkan menuntut ilmu ini tidak mengira usia... bak kata pepatah.. Tuntutlah ilmu hingga ke Negara China sekalipun.. dan tuntutlah ilmu hingga ke liang lahad..

Moga Allah terangkan hati kita semua untuk menerima ilmu yang bermanfaat.. utk kebahagian dunia & akhirat.. InsyaAllah

Dida... said...

LoL.. Sahabatku yg manis..

Terima kasih ya.. ku akan terus berjuang menimba ilmu.. hingga ke titisan dakwat pen yg terakhir.. hehe..

Ehh.. ye ke LoL.. kalau ragu2.. baik LoL pegi buat checkup... tp harap2 tak la kott... InsyaAllah tak ada... jgn risau k..

Ok.. saya dah baca N3 LoL.. dan tinggalkan komen di sana..

Dida... said...

Arianni..

Berfikir la kamu sedalam2nya ok.. dah habis fikir nanti... datang sini lagi n then komen la sepuas2nya...

Komen anda amat saya hargai... :) terima kasih

Dida... said...

UmmuMishkah..

Terima kasih... mmg penyakit ni agak baru bagi kita... dunia dah tua sebab tu ada bermacam2 bencana & penyakit yg pelik2 menimpa umat akhir zaman ini..

Kita mmg kena cari tau maklumat ttg benda2 baru ni.. spy kita tidak ditimpa bencananya... sama2 lah kita berdoa agar diri kita semua dijauhi penyakit dr haiwan ini... Naudzubillah..

Dida... said...

Pasti Al-Qamar

Terima kasih atas komen kamu.. InsyaAllah.. jk ada kelapangan sooner or later saya akan selalu kunjungi blog kamu...

Arianni said...

salam..

Sesungguhnya tiada pengecualian dalam menuntut ilmu dan menambah ilmu itu lebih disukai dan lebih utama daripada menambah ibadat..

~Drp Anas bin Malik r.a, bersabda Rasulullah s.a.w: "Menuntut ilmu adalah wajib keatas setiap Muslim"

~Drp Sa'ad bin Abu Waqqas r.a, Nabi bersabda: "Kelebihan ilmu lebih aku sukai daripada kelebihan ibadat. Kebaikan dalam agama kamu ialah warak"

ASYIQ said...

Dida,

Babi ni...banyak betul mudaratnya. Allah dh beritau dah kt kita lebih dr 1400 tahun yg lalu tapi 'mereka' enggan dengar.

Akak ni dh lama tak makan ikan keli...kecuali yg dibeli di kolam peliharaan org Melayu sendiri. Sebabnye? Boleh agak sendiri kut.....

REENAZ said...

Ishhhh!!!!Susah betul nak tembus pintu umah nih!Dpd smlm yg xder comments laa nih dah bnyk dahhhh....

Seb baik ler akak kat sini kuar pakai niqab tp ingat kuar Yanbu pas nih akak nak pakai gak arr...Takotttt seyyy....

Tapi balik Malaya tak kottt....hiks!Nanti org tgk pelik plakkkk....huhuhu...

Makanan pun nak kena hati2 sbb derang nih ingat daging pintu saya (sebut dlm bahasa arab) jer yg takleh makan....Kena alert sentiasa...

Pape pun, siapkan homework tu yerrr...Akak punyer nak antar guna pos laju boleh????hehehehe....

cun09 said...

Salam...best nyer dpt belajar bahasa arab, sebenarnya saya ada amik kelas bahasa arab kat tempat saya (pusat bahasa negeri) tp saya memang tak tau apa2 pasal bahasa arab (kosong coz tak penah belajar)kursus ikut jam laa nii dah abiss tp masih kosong, teringin gak nak cuba lagi :)

yannfuad said...

salam dida..
lama x lepak kt sini.. maklumlah baru baik dari demam lepas balik dari madinah.. tmasuklah budak berdua tu.. line internet pun asyik semput manjang jer..
lepas baca entry ni rasa seramm pun ader.. janganlah sampai kena flu ni.. mintak d jauhkan..
windunya nak join kelas bahasa.. bile agaknya bole joint semula.. musti da banyak ttiggal.. :(

Dida... said...

Arianni...

Alhamdulillah.. terima kasih atas komen yg berserta dgn hadis2 nabi yang berguna ini..

Moga kita semua dapat manfaat darinya... InsyaAllah..

Dida... said...

Kak Asyiq..

Sedangkan dalam Al-Quran pun ada disebut tentang kemudharatan haiwan berleher pendek ni... cuma org kafir yg tak mengkaji Al-Quran je yg masih menjadi pengguna tegar... Tp ada jugak org kafir yg tak consume binatang ni.. sbb diaorg pun ada wat kajian ttg mudharatnya...

Saya tau pasal ikan keli tu.. tak silap saya.. Tokey Cina ni bg makan ikan keli dgn perut / usus babi... saya pun lama dah tak makan tu.. tak tau nak beli mana ikan keli yg dibela oleh org Islam...

Dida... said...

Kak Ina..

Nape susah nak tembus?? line internet slow kott... tembuss jgn tak tembusss... hehee...

Akak mmg rajin pakai niqab hatta kuar pegi kelas sekali pun.. kite kuar kalau nak ke Panda/balad or Mekah/Madinah je... itu pun dlm masjid tak pakai sbb nak solat kann..

Tp kita suggestt.. bila akak nk balik Malaysia nanti.. dkt airport Jeddah tu.. akak pakai je lagi... smpai Singapore nnti.. terpulang la akak nak bukak ke tak.. sbb airport Jeddah tu agak berisiko skett.. ramai pendatangnya tu...

Isshh.. h/work oh h/work.. lenguh tgn menyalinnya tu... post la kakk.. jgn tak sampai sudah.. hehehe..

Dida... said...

Cun09

Belajar bahasa ni.. apa2 bahasa pun.. mmg perlukan komitmen yg tinggi & kesabarann.. saya ni dah 3 bln belajar pun.. masih merangkak2 lagi...

Sebenarnya kita nak kena rajin praktis.. lebih elok kalau kita sentiasa praktikkan berbual dgn org yg dah fasih.. salah pun takpe.. janji praktik & jgn putus asa..

Moga pintu hati kamu utk belajar lagi sentiasa terbuka... InsyaAllah..

Dida... said...

Yann...

Laaa.. demam kee.. patut la menyepi anak beranak... blog yann pun sunyi sepi jee... Kalau tak baik lagi.. elok la Yann pegi checkup.. tp harap tak ada apa2 la.. mungkin demam sbb musim panas kottt... banyakkan minum air k...

haa.. Yann.. bila balik Malaysia? sempat lagi ni kalau nak join kelas bali... alaaa.. byk tinggal takpe.. ramai yg sudi ajar.. lgpun, nota kan boleh salinn..

LotsOfLove-Pearls said...

Sahabat Kesayanganku, Dida
Thanks ok.
Rasanya LOL kena banyakkan minum air.
Kurang minum air rasanya kejadian ini berlaku. Hehe..
Cuaca kat Malaysia panas..

Thanks..
kes ragut tu mcm dlm mimpi plak..
Huhu..
Fobia plak LOL.
Sungguh!

pu3 balqis said...

cakap sal blajaq.. tingat sok pon pu3 ada klas bahasa Arab...

huhu... n sklaik lagi bila cakap sal mals.. malasnya nak pi...

tapi kalau tak pi rugi sgt.. ilmu owg nak bg, da la free ja...

ermmm,,, kalau nak kira mals tuh.. sampai bebila pon takley nak tambah ilmu..

jom..merajin-rajinkan diri..!

Pengasas said...

Salam Dida,
Mempelajari bahasa Arab itu bagus. Boleh memahami Qur^an dan Hadith.
Berniqab itu juga bagus. Boleh menghindari dari jangkitan.

lili11 said...

Eh loncat2 blog sampai lak ke Arab Saudi ... Salam perkenalan!

Dida... said...

LoL sahabat yg kusayang jua..

Ye ke Malaysia panass.. ingat skang ni bila petang je hujan.. bila hujan je petang.. hehe..

Ok, dgr Doktor Dida ni ckp ye.. bykkan minum air.. jgn terlalu berjemur, tidur mesti cukup & take a good rest..

Kalau kes ragut tu terjadi pd saya.. mesti ia juga akan mghantui hidup saya... seriously.. mintak2 jgn jadi la ye..

Dida... said...

Pu3...

Untungnya Pu3 dpt belajar bhs Arab free... jgn sia2kan peluang ni k.. blajar smpai pandai n smpai org arab pun kalah bila ckp dgn pu3 :p

Jgn la malas2.. nak kna babab ni.. hehe.. sy jadi rajin sbb kelas saya kena byr sebulan 200 riyal.. kalau x pegi, rasa rugi je duit hubby saya...

Rajin2 kan lah diri kita ok..

Dida... said...

Prof..

Statement anda paling ringkas, padat, tepat & bernas...

Terima kasih krn sudi baca coretan saya kali ini...

Dida... said...

lili11...

Opp.. baik2 loncat tuh... nnti jatuk lak.. jauh betul meloncat yee.. sampai gak ke blog tanah gersang nih.. :p hehe..

Salam perkenalan buat mu jua... :)

Lotfi Lokman a.k.a kamitaken said...

"...dok melihat 'kejelitaan' wajah2 kita semua nih.... "

tang tu tak bleh tahan betol. hahaha

Dida... said...

Lotfi...

takde org nak puji... so puji diri sendiri la.. hehehe..

dah siap kemas belum... saya pasti akan merindui aksi Waseem di Masjidilharam...

Takpo.. pah ni.. aksi kat mesia pulok deh...

miss GAZA said...

akak,
saya ni blajaq klas bahasa free..
lani saya rasa baru betul2 bersyukur dan xmo malas2 lagi..
=)


kakak,
kamu mesti sangat cantik memakai niqob itu kan..
=D

Dida... said...

Adik...

tau tak pee... jgn malas2 lagi tau... cehhh.. akak ni pandai je nasihat org.. tp kadang2 malas jugak :p

haaa.. cantik tang mata je la.. sbb yg lain dah kena bungkus... hehehehe..